App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera
close

Börja amma - få en bra start

Att amma sin bebis kan vara världens mysigaste stund men det kan också vara bra mycket svårare att få till än man kanske först trodde. Dessutom kan det göra ont precis i början. Men det finns saker man kan ta till för att göra det enklare. Här får du vår kompletta amningsguide med allt du behöver veta om att lära sig amma – och råd om vad du kan göra om ni ändå inte får det att fungera.

Bebisar har en rejäl sugreflex tidigt, framför allt andra och tredje dagen när de hunnit hämta sig lite efter resan från livmodern till världen. Det är också då som mjölken rinner till, brösten spänner sig och ibland kan de till och med svämma över. Det tar helt enkelt ett tag för bebisen och den som ska amma att ställa in sig på rätt frekvens, man kan se det som ett teamwork där man ofta behöver lära känna varandra lite innan det klickar. Först efter någon vecka brukar mjölkproduktion ha stabiliserat sig och bröstvårtorna vant sig, och det kanske känns som att man börjar få lite koll på läget på hur det här med hur amningen funkar. Men det är inte alls ovanligt att det kan ta längre tid än så och ibland behöver man lite extra stöd för att komma vidare.

Amning första timmarna efter förlossning

Nyfödda bebisar har en stark drift av att ”dia” och brukar kunna hitta till bröstet helt själva om de får möjlighet att vila på mammans bröst direkt efter förlossningen. Just hudkontakten är väldigt viktig genom att den också stimulerar suginstinkten. Även vid kejsarsnitt är hud-mot-hud direkt efter födseln numera rutin på svenska sjukhus – man har till och med sett skillnad på hur snabbt amningen kommer igång om bebisen ligger mot mammans hud eller om det ligger en handduk mellan.

Även om sugreflexen är stark så får barnet i början inte i sig så stora mängder, men det kompenseras av att den första bröstmjölken som kommer är extra fet och näringsrik. Råmjölken, eller colostrum som den också kallas, uppfyller barnets näringsbehov tills att den vanliga mjölken runnit till ordentlig.

Har förlossningen varit komplicerad och man missat den första tiden ihop, hud-mot-hud så kan det vara skönt att veta att det inte är något hinder för att komma igång med amningen, men man kan behöva lite extra stöd i början. Se till att ta eller kräv att få den hjälpen innan ni åker hem från sjukhuset. Överhuvudtaget - oavsett hur självklart och enkelt eller svårt och stressande det känns med amningen - är det bra att redan på BB be om hjälp för att se till så att bebisen ligger rätt vid, och får tag om, bröstet. Har man fått tvillingar och vill amma så kan det vara ännu viktigare få hjälp - eftersom det ju är två små individer att hitta rätt med.

Att komma igång med amningen - rätt sugteknik

Det kanske låter som den enklaste sak i världen att lägga bebisen till sitt bröst, att det kommer vara det mest naturliga man någonsin gjort. Just därför kanske många blir både förvånade och nedslagna om de inte får amningen att funka direkt. Att hitta till bröstet brukar inte vara några problem för bebisen - den instinkten är stark - men däremot kan det vara knöligare att få koll på själva sugtekniken. Vilket behövs inte bara för att barnet ska få i sig tillräckligt med mat, utan också så att mamman inte ska få problem med till exempel såriga bröstvårtor eller mjölkstockning.

Om det tar några dagar innan barnet kommer igång med att suga är det bra att mamman som ammar har bebisen hud mot hud så mycket det bara går eftersom det stimulerar amningen, ett extra plus är ju också att bröstet finns inom räckhåll närhelst bebisen vill testa. Under tiden så får man handmjölka och ge barnet mjölk på sked eller i kopp. Vi vet att det kan kännas kämpigt och se lite pyttigt ut med mjölken på skeden eller i koppen, men förutom att bebisen ju behöver näringen så stimuleras också mjölkproduktionen när man mjölkar bröstet. Så försök att se det som ett steg på vägen till amningen och att det faktiskt gör stor nytta.

Tips när du ska amma

Att lära sig amma är som sagt långt från enkelt, men det finns lite grejer man kan tänka på för att underlätta.

  1. Att slappna av är viktigt. Försök hitta en bekväm position för att undvika spänningar i muskler. Sitter du upp så är ett tips att använda en amningskudde att lägga bebisen på. En klassisk amningskudde är formad efter kroppen men ofta kan det gå precis lika bra med en kudde modell större. Poängen är nämligen att bebisen kommer i höjd med bröstet så att nacke, rygg och armar kan vara avslappnade. Det är alltså barnet som ska upp till bröstet, inte tvärtom så försök inte hjälpa till genom att böja nacken eller ryggen.
     
  2. Det kan också vara skönt att ha en pall framför fötterna för att kunna variera ställning med benen under tiden om det blir en lång måltid - vilket det i början ofta kan bli framförallt i början.
     
  3. Lägg bebisen så att bröstvårtan pekar i riktning mot barnets näsa.
     
  4. Se till att barnets mage vilar mot din. Håll bebisen in mot din mage i ett fast grepp, samtidigt som du stöttar kroppen.
     
  5. Barnets mun ska vara vidöppen och omsluta hela bröstvårtan, även vårtgården.
     
  6. Ser du att barnets underläpp är vikt nedåt och den del av vårtgården som befinner sig under bröstvårtan är täckt av barnets mun, så är det tecken på att det har hamnat rätt. Det är också ett gott tecken om barnets käke rör sig, det kan du se genom att titta på örat som rör på sig om käken gör det.

Amma liggande, sittande eller i bärsjal

Amningspositioner finns det många och ofta varierar de som passar med tiden. Men principen är alltid densamma: barnet ska kunna hitta till bröstvårtan själv och få ett bra tag, och mamman ska vara avslappnad i armar, nacke och rygg. Den kanske vanligaste ställningen är att sitta upp och ha bebisen i ett famntag, men det går också att lägga bebisen – eller bebisarna - på utsidan i ett så kallat underarmstag. Många gillar att amma liggandes, ofta på sidan men det går också att ha bebisen tvärs över bröstet om man själv ligger tillbakalutad på rygg. Liggläge kan vara speciellt bra för den som fött med kejsarsnitt och behöver vara lite extra försiktig med tryck mot mage och stygn. Så länge man är avslappnad går det också att amma på alla fyra. Ett väldigt praktiskt och ergonomiskt sätt att amma är att amma i bärsjal eller sele, det kan dock kräva lite övning för att få till. Är du osäker så låt barnmorskan på BB guida dig eller ta hjälp av BVC-sköterskan när ni kommit hem för att testa olika positioner.

Mängden bröstmjölk påverkas av hur mycket bebisen suger

Storleken på ens bröst har i vanliga fall har inget att göra med hur mycket mjölk de kan leverera, utan mängden mjölk styrs i mångt och mycket av bebisen. När barnet suger skickas impulser till hjärnan som ser till att hormonerna oxytocin och prolaktin frigörs. Oxytocinet är vårt må-bra hormon (samma som frisätts vid hudkontakt och beröring) och det stimulerar också att mjölken rinner till, det vill säga att det sätter igång den så kallade utdrivningsreflexen. Man kan känna en domnande, stickande eller ilande känsla i bröstet när det händer. Mjölken kan både droppa och spruta ut i en stråle.

Det kan vara lite olika hur känslig man är för när mjölken rinner till. För några räcker det med att höra sitt barn gny till eller gråta för att utdrivningsreflexen piggt startar igång och börjar skvätta mjölk, medan andra har längre startsträcka. Sen kan det också skilja sig från gång till gång, framförallt under de första månaderna är det vanligt att man överraskas av en blöt fläck på tröjan.

Det kan vara bra att veta om att oxytocinet är känsligt för oro, smärta och stress - ju mer negativa känslor man har, desto mindre nivåer av oxytocin frisätts. Det i sin tur gör att mjölken tar längre tid på sig att rinna till vilket kan leda till att man blir ännu mer stressad. Så lugn och ro behövs i början och har man till exempel en förlossningsskada eller en förlossningsdepression kan det vara lite extra viktigt att hitta det.

Prolaktinet å sin sida ser till att bröstmjölken bildas, ju mer bebisen suger desto mer mjölk helt enkelt. Suger barnet mindre så minskar också tillgången. Sen är det så att en del har extra mycket mjölkproduktion, något man märker på att brösten känns väldigt spända och ömma. Då kan det vara skönt att låta lite av mjölken rinner ut innan bebisen ammar, då brukar det kunna göra lite mindre ont. Genom att värma brösten i duschen eller med vetevärmare så kan man ofta lyckas tömma lite själv, man ska däremot inte pumpa i förebyggande syfte eftersom det bara stimulerar mjölkproduktionen. Det är inte helt ovanligt att läcka även från bröstet som inte ammas, det är faktiskt ett bra sätt att naturligt minska på trycket så lägg en handduk under och låt det rinna på.

Under vissa tillväxtperioder behöver bebisen äta extra mycket och då kanske du kan uppleva att det är för lite bröstmjölk. Men ju bebisen ammar, desto mer mjölk kommer det att komma. Hur ofta och hur länge bebisen vill amma är annars högst individuellt. En del har svårt att slita sig från bröstet, andra är långsovare och käkar mellan varven medan några tycker mat är något som snabbt ska klaras av.

Fördelar med amning

Det finns många fördelar med amning; det är väldigt praktiskt, mjölken blir aldrig gammal, den är gratis och finns ju alltid nära till hands, när mamman som ammar är med bebisen vill säga. Dessutom är bröstmjölken också helt anpassad för bebisen och innehåller alla näringsämnen som behövs bebisens första halvår – enda undantaget är D-vitamin som ges i droppar. Bröstmjölken innehåller också antikroppar som ger bebisen ett visst skydd mot vissa infektioner den första tiden. En annan fiffig grej är att oxytocinet gör så att livmodern drar ihop sig snabbare, ett av de första stegen i kroppens återhämtning efter förlossningen. Det verkar också som att amning kan minska risken för äggstock- och bröstcancer hos den som ammar.

Partners stöd vid amning

Det är viktigt att få hjälp och stöd från sin omgivning redan från början - en stöttande partner kan faktiskt bli den avgörande faktorn för att få amningen att fungera. Det första, och kanske viktigaste, du som partner ska veta är att mjölken rinner till sämre om mamman är stressad eller spänd, så försök att hjälpa till att skapa en lugn miljö – och låt det ta den tid som krävs! Man kan också tänka på att ta ett större ansvar för annat där hemma, att fixa markservicen helt enkelt. Sen kommer hon sannolikt att bli törstig eftersom mjölkproduktionen kräver en massa vätska, ammande mammor behöver alltså dricka mer än vanligt. Är ni hemma samtidigt på dagarna så är ett tips att komma förbi amningsklubben med något att dricka och lite mellis då och då, det brukar vara uppskattat.

Mat – vad ska man och vad ska man inte äta när man ammar?

Det finns många frågor om vad man inte ska äta när man ammar - generellt kan man säga att det mesta går bra att äta när det kommer till vad som förs över till bröstmjölken och inte. Sen är det så otroligt individuellt vad ens bebis eventuellt reagerar på, magknip hos bebisar är nämligen vanligt och det är nästan omöjligt att med säkerhet veta vad som ligger bakom. Men verkar det som att bebisen reagerar på något som mamman äter är det bra att prata med BVC så att man kan få hjälp med att se över kosten istället för att börja laborera på egen hand.

En god tanke när det kommer till mat är att istället för att fundera på vad man ska undvika att äta så är det bättre att fokusera på vad som kan vara bra att få i sig, det går nämligen åt mycket näring och energi att producera bröstmjölk. Att hinna laga näringsrika och varierade måltider som nybliven förälder kanske inte är världens enklaste sak att få till - det är vi fullt medvetna om. Men försök hitta ett sätt som gör att du inte glömmer bort dig själv, sätt klockan på timer för att påminna dig själv om lunchen eller mellis om det är svårt att komma ihåg. Och be gärna någon annan, om det finns en partner eller vän, att få support med matlagningen. Det som man kan tänka på näringsmässigt är att få i sig lite fler kalorier, motsvarande ungefär ett extra mellanmål, om dagen. Satsa gärna på kalorierna som finns i grönsaker, rotfrukter och bär - det är bra både för miljön och hälsan. Bra fett får du från exempelvis lax, nötter och rapsolja. Även D-vitamin är bra att få i sig och det hittar du ofta i mjölk, yoghurt och många margariner. Mer tips på god och bra mat kan du hitta i vår receptsamling, passar både under graviditet och efter.

Sen var det ju det här med törsten. Det krävs massor av vätska för att producera mjölk, så en god regel är att ha ett glas och en kanna med vatten nära till hands. Tänk minimum ett stort glas vatten per amning, helst mer. När den gäller alkohol och amma så säger Livsmedelsverket att måttliga mängder troligen inte innebär några medicinska risker för bebisen - så den som under graviditeten längtat efter att dricka lite vin men som också vill amma kan unna sig ett glas då och då.

Om det inte funkar med amningen

För de allra flesta gör det ont att lära sig amma, men det ska försvinna när mjölkproduktionen kommit igång. Ger smärtan inte med sig så har vi lite tips som kanske kan hjälpa. Får ni det fortfarande inte att funka så finns det flera ställen att vända sig för att få hjälp, ta upp att det är besvärligt redan på första återbesöken som sker på sjukhuset veckan efter födseln - du kan såklart också närsomhelst vända dig till BVC.

Hos amningshjälpen.se kan man komma i kontakt med hjälpmammor som du kan få stöd och råd av. Vill det sig inte ändå så kan det vara bra att försöka att inte se det som en förlust, ni gjorde er bästa och det går att få precis lika mysiga och fina stunder tillsammans om man flaskmatar som om man ammar.

Faktagranskad av Anna Falkenström och Sofie Gustafsson, legitimerade barnmorskor

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...