Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Nyföddas sömn

Nyföddas sömn

En nyfödd äter och sover, och äter och sover igen, under de första månaderna av sitt liv. Att ha rutiner för sovandet kan vara till hjälp för er alla även i den här tidiga fasen.

Små barns sovvanor skiljer sig mycket åt. En del sover mycket, medan andra sover mindre – för lite, tycker du kanske. Nyfödda sover i genomsnitt 16 timmar per dygn. De gör ingen skillnad mellan dag och natt. Mat och sömn hänger nära samman för dem. Barnet blir hungrigt och vaknar, får mat och somnar igen.
Medan barnet sover går det igenom olika sömnfaser. Därför sover det ibland lugnt och ibland oroligt.

Sovandets olika faser
När ditt nyfödda barn sover befinner det sig under halva tiden i den aktiva, lätta drömfasen som kallas REM-sömn (Rapid Eye Movement). Barnet andas oregelbundet, rör på sig och grimaserar. Det rycker kanske i armar och ben.
Barnet vaknar ofta korta stunder under REM-fasen, ibland kan det gny och gråta i sömnen. Du kan lätt störa barnet i onödan om du tror att det är vaket och går in till det alltför snabbt varje gång. Avvakta lite för att se om barnet somnar om igen.
När barnet befinner sig i den djupare sömnfasen är det helt avslappnat och vaknar inte av sig själv.

Skilj på natt och dag
Nyfödda har ett stort sömnbehov och kan visa tecken på trötthet redan efter en till två timmars vakenhet. Då är det viktigt att underlätta för barnet att få sova igen.

Några tips:
- Se till att barnet är mätt och torrt.
- Lär ditt barn att skilja på dag och natt. Låt barnet sova i dagsljus på dagen. Hoppa över blöjbyte nattetid om barnet inte har bajsat. Om du måste byta en bajsblöja mitt i natten så tänd inte lampor i onödan. Ge barnet mindre uppmärksamhet på natten och gör nattmålen så korta som möjligt.
- Små barn älskar rutiner. De gör att de förstår vad som ska hända, och det gör dem trygga. En godnattvisa, en speciell speldosa eller den där mysiga nattningsrutinen känner barnet snart igen.
- Se till att barnet inte är för varmt klätt och att det kan röra sig. Om barnet svettas, har fuktigt hår eller värmeutslag är det för varmt i sängen.
- Många barn sover gott utomhus, men lämna inte barnet utan övervakning och klä det efter årstid och väder.
- Barnet ska sova på rygg tills dess att det kan vända sig själv, det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd.

Sova i samma rum
I perioder kanske barnet behöver få somna bredvid dig eller din partner. Det lugnar att känna värmen och att höra förälderns hjärtslag. En spjälsäng som med långsidan fästs längs med din egen sängsida, med spjälorna bortplockade och madrasserna i nivå, kan fungera fint som en “sidovagn” den första tiden. Det kan också vara en bra lösning för att slippa gå upp ur sängen för att amma.
Läs mer om att samsova och nattamma.

Gråt på grund av trötthet
Övertrötthet är en vanlig orsak till att små barn gråter. Att hålla barnet vaket länge gör i regel inte att det sedan somnar lättare.
För många gäster i hemmet under den första tiden kan leda till att barnet blir överstimulerat. Försök dela upp besöken och se till att barnet inte behöver träffa för många i taget och för ofta.
Det är viktigt att vara uppmärksam på signaler om att barnet är trött, och att då lägga det så att det får vila.
Följande är tecken på trötthet:
• Kinkighet
• Knutna nävar
• Ryckiga rörelser
• Grimaser
• Gäspningar
• Att barnet stirrar ut i rummet
Läs gärna vår artikel om hur du tröstar det lilla barnet eller se en kort film med tips om gråt och tröst.

Vila själv när barnet sover
Det bästa råd vi kan ge är att du ska följa barnets rytm och sova själv när du får tillfälle till det. Glöm alla måsten, det mesta kan ofta vänta en stund så kan du ta tag i det senare när du är utvilad.  Det är viktigt att du sparar på krafterna när du får otillräckligt med sömn. Oftast blir barnets sömn både längre och mer regelbunden med tiden.
Läs mer om barnets sömn när det är 3-6 månader.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...