Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Förlossningsdepression

Både kvinnor och män kan drabbas av en förlossningsdepression. Det är en inte ovanligt och en tung börda att bära ensam. Ju tidigare du söker hjälp, desto bättre är prognosen.

Ungefär 10 procent av alla kvinnor får psykiska reaktioner i samband med att de föder barn. Hos fem procent kan nedstämdheten bli stark och kvarstå under en längre tid.
Undersökningar visar att förlossningsdepressioner går över, och att det går snabbare om du får hjälp. Så sök hjälp. För barnets skull ska du inte dröja med att ta emot den hjälp som du kan få. Det är inget att skämmas över. Kom ihåg att du kan få hjälp. Du är inte ensam. Bland annat kan du ta upp hur du mår på efterkontrollen.

Även nyblivna fäder kan drabbas av sådana här känslor.
Läs mer om: Pappans förlossningsdepression 


Prata om dina känslor
Det första steget mot att förbättra situationen är att prata med sina nära och kära. Att sätta ord på känslorna kan lätta bördan. Då blir det också lättare för de närmaste att hjälpa till. Om du är ensamstående behöver du andra vuxna som du kan dela dina tankar och känslor med. Den närmaste familjen och nära vänner kan också vara till stor hjälp.

Övergående deppighet efter en förlossning är vanligt
Det är ett nytt ansvar att ta hand om ett nyfött barn. En nybliven mamma eller pappa kan lätt känna sig osäker och otillräcklig. De flesta kvinnor som fött barn går också igenom en kortare period med kraftiga humörsvängningar. Det är fullständigt normalt. Hormonerna som nu laddar om för mjölkproduktion och amning påverkar kroppen mer eller mindre starkt.

Känslor som upprymdhet i den ena stunden och sorg, irritation eller trötthet i nästa kan kännas förvirrande, men är för de flesta övergående. Om symtomen håller i sig över tid kan det dock vara en förlossningsdepression och då är det bäst att ta emot hjälp. Och det här gäller både mamman och pappan. Om du är osäker, kontakta då MVC, BVC eller vårdcentralen.

Deprimerad tidigare - kan få hjälp innan
Människor som tidigare i livet har haft depressioner löper större risk att drabbas av en förlossningsdepression. Med kännedom om detta kan man många gånger förebygga att det återkommer. Erfarenheten har också visat att en sådan depression kan avhjälpas med samtalsbehandling. Prata med barnmorskan.

Sök hjälp om du känner dig deprimerad eller tror att du har en förlossningsdepression
Många kvinnor och familjer försöker hålla problemen för sig själva. För det mesta blir det bara värre då. Om det går för lång tid kan förhållandet till barnet bli komplicerat och kvinnan får problem med att njuta av och knyta an till sitt barn. Därför är det viktigt att du talar om hur du mår. Det är ingenting att skämmas för och du är inte ensam.  

Tala med din läkare eller BVC. De har utbildning i att behandla förlossningsdepressioner, eller kan hänvisa till en psykolog eller psykiater som kan hjälpa dig.

Partnern börjar arbeta och du är ensam med ansvaret
Det är inte helt ovanligt att denna nedstämdhet utlöses när partnern börjar arbeta igen och kvinnan blir ensam med ansvaret. Det kan ge sig till uttryck på flera sätt. De vanligaste tecknen är att kvinnan känner hopplöshet, hjälplöshet och får skuldkänslor gentemot barnet.
Hon tycker inte att hon duger som mor. Vardagen kan verka oöverkomlig.

I vissa fall kan ångestfyllda och/eller aggressiva tankar riktade mot barnet signalera att kvinnan behöver söka hjälp för att komma vidare. Det är viktigt att göra det på ett tidigt stadium.
Mellan 10 och 15 % av alla kvinnor som fött barn kan under det första året efter förlossningen reagera genom att känna sig ledsna och oroliga. Tillståndet påverkar livets alla delar. Det är normalt att reagera starkt på stora händelser i livet, och även om du är glad över att bli mamma kan det samtidigt kännas som en förändring som du inte riktigt är redo för. Du kanske känner dig överväldigad och maktlös, och känner att du inte är redo för livets nya utmaningar.

Symtom på förlossningsdepression
Om du inte har den kraft som krävs för att göra de saker som förväntas av dig blir du trött och förlorar överblicken, och det kan leda till en förlossningsdepression. En förlossningsdepression kan ta sig uttryck på flera sätt. Du kan:
• Känna dig ledsen och uppgiven och gråta utan anledning.
• Sakna energi och tappa intresset för allt som händer omkring dig.
• Ha koncentrationssvårigheter.
• Ha svårt att knyta an till ditt barn.
• Känna dig trött och ha lust att sova hela tiden.
• Ha svårt att somna, sova oroligt och vakna tidigt.
• Tröstäta eller tappa aptiten.
• Slösa pengar på onödiga saker i ett försök att må bättre.
• Sakna självförtroende och vara nedstämd.
• Känna skuldkänslor och klandra dig själv för att du inte är en tillräckligt bra mamma.
• Känna dig glädjelös.
• Vara rädd för att vara ensam.
• Vara rädd för att skada barnet eller dig själv.
• Vara rädd för att gå ut, ta bussen eller köra bil.
• Försöka dölja dina känslor för omgivningen.
• Vara rädd för att du är eller kommer att bli psykiskt sjuk.

Det här är bara några av symtomen på en förlossningsdepression. Om du är osäker ta kontakt med MVC, BVC eller vårdcentralen.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...