0
1

Hemma igen efter kejsarsnitt

Att komma hem med ett nyfött barn och en rad stygn på magen innebär en stor omställning. Det gör förmodligen ont och du behöver ta hand om dig för att läka ordentligt. Här följer några goda råd om hur du klarar dig hemma efter ett kejsarsnitt.

Ett kejsarsnitt är en större operation vare sig det är planerat eller akut. Och det är en stor livshändelse att bli förälder. För dig som mamma innebär förlossningen även hormonella förändringar och ett ömmande sår att ta hand om.

Ett akut kejsarsnitt kan vara en chock
Ett akut kejsarsnitt kan väcka massor av känslor. Det är förstås en lättnad om det hela har gått bra, men en del kvinnor känner att de har blivit berövade förlossningsupplevelsen eller den första kontakten med barnet.

En partner som varit med kan också hamna i ett virrvarr av känslor. Det är skrämmande att uppleva hur stämningen i förlossningsrummet förändras och det blir akut. Det kan ta lång tid innan den här rädslan går över.
Oavsett hur du, eller ni, mår är det alltid en bra idé att prata med barnmorskan eller den läkare som var med vid förlossningen för att gå igenom vad som hände och varför.
Är det ett planerat kejsarsnitt du varit med om har du blivit väl förberedd och har säkert inte lika många frågor efteråt.
Läs mer om hur ett kejsarsnitt går till.

Inga lyft men gärna en promenad
Att ta hand om dig innebär bland annat att du bör undvika att lyfta någonting som är tyngre än ditt barn - som ju inte väger så mycket alls. Be din partner, vänner eller anhöriga om hjälp.
Försök att röra på dig lite lagom. Det lindrar smärtan, förbättrar läkningen, får igång blodcirkulationen och minskar svullnaden i underlivet. Promenader är perfekt som mjukstart.

Se om ditt sår
Det kan hända att såret från kejsarsnittet kliar medan det läker och stygnen löses upp. Det är viktigt att hålla såret rent och torrt. Rengör såret med tvål och vatten medan du duschar.
Undvik att utsätta ärret för direkt solljus de första sex månaderna så blir ärret finare när såret är helt läkt. Därefter kan du långsamt börja vänja huden vid solen igen. Om ärret blir rött ska du smörja det med hög solfaktor eller täcka över ärret med tejp, exempelvis kirurgtejp.

Motion efter kejsarsnitt
Det är lämpligt att vänta med träningspass för nyförlösta mammor tills det har gått minst sex veckor efter födseln. Undvik hopp och löpning under åtminstone de första fyra månaderna. Men du måste själv känna hur det känns i kroppen när du sedan börjar träna. Om ditt ärr gör ont eller du känner kraftig tyngkänsla i underlivet kan det vara ett tecken på att du tar i för mycket och bör ta det lite lugnare.

Det är viktigt att låta magmusklerna hitta tillbaka till varandra eftersom de separerats under graviditeten. Därför bör du enbart träna de djupa magmusklerna: Träna på att ”suga in” navel och midja mot ryggraden, och fokusera på hållningen. Undvik däremot sit-ups.

Bäckenbottenövningar
Även om du inte har genomgått en vaginal förlossning har din bäckenbotten ändå utsatts för tryck under många månader. Därför är det bra om du kommer igång så fort du orkar med bäckenbottenövningar – så här gör du dem.

Det finns alltid en liten risk för infektion efter en operation
Du bör kontakta sjukvården om du:
- får feber
- har mycket ont i magen
- får ett illaluktande avslag (som en kraftig flytning från underlivet)
- märker att sårsnittet blir rött, ömmande och varigt

Artiklar som kan vara intressanta för dig

Bli delaktig i din partners graviditet Gravidkrämpor – hela listan

Författare

Libero
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...