Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Träning efter förlossningen

Träning efter förlossningen

Det kan vara svårt att hitta tid att träna innan du fått ordning på amning, sömn och en fungerande vardag. Men precis som när du var gravid är en liten smula motion bättre än ingenting. Till att börja med räcker det med barnvagnspromenader och bäckenbottenträning.

Du frågar dig kanske om din kropp någonsin ska återfå den form och styrka den hade före graviditeten. Magen försvinner inte med en gång bara för att barnet fötts, och i det här läget är det ju lite trist att människor kanske fortsätter fråga dig när du ska föda barn...
Några överflödskilon är helt normalt efter en graviditet. Att börja banta just nu är en dålig idé, särskilt om du ammar eftersom det kan göra att gifter som lagrats i dina fettceller frigörs till bröstmjölken. Betydligt bättre är att du rör lite mer på dig!

Svag bäckenbotten
Har du besvär med att du kissar lite i trosorna när du nyser eller hostar? Bäckenbotten och magmuskler blir uttänjda under graviditeten och behöver tränas upp för att bli som förr.

Redan efter några dagar kan du prova lite lätta övningar om du vill:
• Knip med musklerna kring ändtarmen, slidan och urinröret.
• Håll spänningen ca 2 sekunder, vila 2 sekunder.
• Upprepa 10 gånger.
Övningen kan göras i sittande, liggande eller stående.
Läs mer om svag blåsa efter förlossning.

Andra lätta övningar som du har gjort under graviditeten är också bra efter förlossningen men tänk på att du nu måste knipa ordentligt med bäckenbottenmusklerna i samband med alla övningar.

När kan man börja träna ordentligt?
Promenader brukar vara en alldeles lagom motion för de flesta som genomgått en graviditet, och förlossning eller kejsarsnitt. Men kanske längtar du efter att träna tuffare, att få svettas lite.
Det tar ungefär två månader tills eventuella stygn är borta, innan svullnader har lagt sig och din livmoder har återfått sin normala storlek. Två till fyra månader efter förlossningen har du förmodligen varit på så kallad efterkontroll hos barnmorskan. Om allt såg bra ut kan du börja träna då, till exempel på kom-igång-gympa eller mamma-barn-gympa där du dessutom ofta kan få hjälp med barnvakt.

Läs också
Sex efter graviditeten - kvinnans kropp  
Sex och lust efter graviditeten
Bärsjal och bärsele
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...