Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Näringsämnen, vitaminer och mineraler som barn behöver

Näringsämnen, vitaminer och mineraler som barn behöver

Vi får ofta höra att det är viktigt med en varierad och balanserad kost för både barn och vuxna. Men vad betyder det? Här får du tips om vilka näringsämnen, vitaminer och mineraler som ditt växande barn behöver.

Matpyramiden och kostcirkeln kanske känns lite gammeldags, men de ger dig en god uppfattning om vad du och ditt lilla barn behöver för näringsämnen i maten. Modellernas olika delar representerar de olika slags livsmedel som barn och vuxna dagligen behöver.

Tallriksmodellen
Barn som äter en varierad kost med mängder av frukt och grönt behöver inte något kosttillskott.
Men hur mycket ska barnet ha av de olika delarna av den klassiska matpyramidens ”våningar”? Följ tallriksmodellen. Den fungerar till de små som just har börjat äta hela måltider.

Enligt tallriksmodellen ska 1/3 av tallriken bestå av kött eller fisk - proteiner, 1/3 av grönsaker och 1/3 av pasta, ris eller potatis - kolhydrater. Läs mer om vegetarisk kost för barn.
Avsluta med en efterrätt bestående av frukt eller bär. Tips på nyttiga efterrätter .

Protein, kolhydrater och bra fetter
• Proteiner ger muskler. Eftersom kroppen inte kan lagra protein måste vi få i oss det varje dag. Det finns bland annat i mjölk och mejeriprodukter, kött, fisk, ägg, ärtor och bönor.

• Kolhydrater ger energi och är kroppens bränsle. Pasta, ris, bröd, potatis, frukt, grönsaker och gröt är bra kolhydratkällor.

• Fett är en viktig energikälla som också hjälper kroppen att ta upp vitaminer. Barn behöver mer fett än vuxna eftersom de växer. Fettsyrorna omega-3 och omega-6 behövs bland annat för hjärnans utveckling.

Under barnets första två år kan man med fördel ha i en tesked rapsolja eller olivolja i hemlagad mat, två till tre gånger per dag. I färdigköpt barnmat behöver inte extra fett tillsättas. Fet fisk som lax innehåller också nyttiga omega-3-fetter.

Försiktigt med fibrer i början 
Det lilla barnets mage och tarm är känsligare för fibrer än hos en vuxen. Mycket fibrer kan göra att bebisen blir lös i magen eller får diarré. Och om det inte dricker tillräckligt kan det bli förstoppat.

Fiberrika livsmedel mättar dessutom snabbt vilket kan göra att barnet kanske inte orkar få i sig tillräckligt med näring. Från ungefär åtta månaders ålder kan du prova fullkornsgröt eller fullkornsvälling för att börja öka fibermängden. Men om barnets mage verkar reagera så är det bättre att återgå till den vanliga sorten ytterligare ett tag.

Tre viktiga mineraler
Mineraler behövs bland annat för nervernas och musklernas funktion. Några särskilt viktiga mineraler:
• Zink finns i mjölk, kött, kyckling, fisk, bröd. Brist på zink kan störa barnets utveckling och tillväxt.

• Kalcium finns i mejeriprodukter och gröna grönsaker. Kalcium behövs, tillsammans med D-vitamin, för nybildningen av skelett och tänder. När barn är ett år motsvarar cirka fem deciliter mjölkprodukter en dags kalciumbehov. En deciliter mjölk ger lika mycket kalcium som en och en halv skiva ost. Även industritillverkad barngröt och välling är rik på kalcium.

• Järn finns i många livsmedel, till exempel kött, lever och gröna grönsaker. Trots att järn finns i många matvaror får barn som växer snabbt ofta inte tillräckligt av det. Därför rekommenderas järnberikad gröt och välling för barn. Järn absorberas lättare tillsammans med C-vitamin så det är bra att tillsätta något C-vitaminrikt i barnets gröt, till exempel fruktpuré.

Vitaminer att ha koll på
Vitaminer är livsviktiga för barnets tillväxt och hälsa. Barn som äter en varierad och nyttig kost får oftast i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, med två undantag: D-vitamin och K-vitamin.

• K-vitamin är nödvändigt för att blodet ska kunna levra sig. Nyfödda barn i Sverige får en spruta med K-vitamin, därefter behövs inte något extra K-vitamin.

• D-vitamin i form av D-droppar ska du ge din bebis från och med dess andra levnadsvecka. Fortsätt ge tillskottet tills dess att barnet är två år gammalt. Om barnet är mörkhyat, och får i sig mindre D-vitamin via huden, eller äter helvegetarisk kost det behöva tillskott upp till fem års ålder. D-vitamin finns i fet fisk och ägg, samt i mejeriprodukter och matfetter som är berikade med D-vitamin, till exempel margarin, lätt- och mellanmjölk. D-vitamin är tillsammans med kalcium viktigt för uppbyggnaden av skelettet.

• A-vitamin är viktigt för bland annat synen. Det finns i smör, margarin, fisk, lever, ägg och mjölk.

• C-vitamin, askorbinsyra. Det finns i frukt och särskilt i citrusfrukter, bär, potatis, grönsaker och rotfrukter. C-vitamin behövs bland annat för att bygga upp brosk och ben. Dessutom underlättas upptaget av järn från kosten.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...