Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Sund viktökning under graviditeten

Sund viktökning under graviditeten

När du är gravid är det meningen att du ska gå upp i vikt. Tio till femton extra kilo är vanligt. Men några ytterligare kilon uppåt eller nedåt är också normalt, förutsatt att du mår bra och barnet växer som det ska. Går du ner kraftigt i vikt på grund av illamående, ta hjälp – det är inte bra för vare sig dig eller barnet.

Det kan vara oroande att fundera över hur stor du egentligen ska bli och det är ofta mycket prat om vikten under graviditeten. Försök att tänka om. Det här är en period när du ska fokusera på att äta sunt, träna måttligt och få vara gravid.
Om din vikt var normal när du blev gravid kan du förmodligen räkna med en viktökning på runt tolv kilo. Om du var underviktig från början är det inte något problem om du går upp mer.

Håll inte diet eller banta på egen hand
Du bör aldrig banta medan du är gravid. Du och barnet behöver näring för att orka med en graviditet och växa bra. Läs gärna tips om bra kost under graviditeten här.
Om du varit överviktig redan innan du blev gravid kan det givetvis vara bra att inte lägga på dig så många kilon. Lagom viktuppgång minskar risken för graviditetsdiabetes och högt blodtryck. Förlossningen brukar också bli lättare om du inte går upp alltför mycket i vikt.
Om du har ett mycket högt BMI, Body Mass Index, följer din barnmorska ett särskilt program och du får förmodligen träffa en dietist som hjälper dig med kosten under graviditeten.
Rör på dig minst 30 minuter per dag, dra ner på sådant som bara ger tomma kalorier utan näring, till exempel läsk, godis, bullar och kakor. Sötsuget minskar om du äter regelbundet och har bra rutiner.

Vad består extrakilona av?
Att öka tio till femton kilo i vikt är normalt under graviditeten.
En hel del av extrakilona består av vätska och blod.
I slutet av graviditeten utgör barnet cirka 3,5 kilo av viktökningen, resten är:
• Livmoder – cirka 1 kg
• Moderkaka – cirka 0,5 kg
• Bröst – cirka 1 kg
• Fostervatten – cirka 1 kg
• Vätska som binds i kroppen – cirka 1,5 kg
• Ökad blodmängd – cirka 1,5 kg
• Fettdepåer till amningen – cirka 0,5–1 kg

Om du tappar vikt
Vissa kvinnor tappar vikt trots att de försöker äta, genom att de mår illa och kräks under lång tid. Har du stora problem med illamående under graviditeten så finns det faktiskt tips, hjälp och till och med medicin att ta till.
Det händer att mammor som inte slutar kräkas behöver läggas in med dropp för att tillgodose näringsbehovet, men det är ovanligt.
Får du behålla för lite mat så är det i första hand du själv som blir lidande – din kropp ser i regel till att ditt växande barn får vad det behöver.
Om du tidigare haft någon form av ätstörning (bulimi eller anorexi) så kan tankar på det återkomma när du är gravid. Får du problem på nytt så är det viktigt att du känner att du kan prata med din barnmorska eller läkare om saken.

Så mycket mer bör du äta
• Månad 1-3: Ett extra mellanmål – till exempel en frukt – räcker bra under de tre första månaderna av graviditeten.
• Månad 4-6: Lägg till ytterligare ett, lite matigare, mellanmål under månad fyra till sex.
• Månad 7-9: Bra med två rejäla mellanmål under dagen, till exempel yoghurt och smörgås, plus minst en frukt.

Sug efter särskild mat - picasyndrom
Gravida kvinnor blir ofta sugna på att äta speciella livsmedel. Det kan exempelvis vara lakrits, avokado, choklad eller apelsiner. Men det finns också kvinnor som blivit sugna på att äta murbruk och andra ”oätliga” saker. Det finns faktiskt ett medicinskt namn för den här typen av ”matnoja” under graviditeten – picasyndrom.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...