Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

13 tips om du mår illa under graviditeten

Omkring hälften av alla gravida mår illa under graviditeten, främst på morgonen. Oftast börjar illamåendet efter omkring en månad. Vid ungefär tre månader brukar det gå över. Men ett fåtal kvinnor mår illa och kräks genom hela graviditeten.

Många som drabbats av graviditetens klassiska morgonillamående är eniga över att namnet är vilseledande. Det är nämligen inte bara på morgonen som man brukar må illa. Illamåendet kan slå till när som helst och vissa mår dåligt hela dagen. Dessutom kan det handla om allt från att må illa ett par dagar till att kräkas varje dag i flera månader. Läs också: Att jobba eller ta ledigt under graviditeten

Illamåendet brukar gå över efter vecka 14
Morgonillamåendet brukar börja runt den sjätte veckan efter den sista menstruationen. Hos de flesta kvinnor försvinner det kring vecka 14. En del kan dock fortsätta må illa under hela graviditeten. Illamåendet beror på att blodsockernivån faller och/eller på hormonsvängningar.

Morgonillamående brukar räknas som ett tecken på en sund graviditet. Men uteblivna symptom betyder inte att det är något fel med dig eller barnet. Det pratas så mycket om illamående att du kanske förväntar dig att få det, men det är många som helt slipper det eller kanske bara känner av det några veckor i tidig graviditet. Tyvärr finns det ingen mirakelkur mot illamående, men här nedan hittar du några tips som kan hjälpa.

Tretton tips mot illamående
• Ät lätta måltider, gärna varannan eller var tredje timme. Om du inte kan få i dig mat kan du ta lite rör- eller fruktsocker.

• Illamåendet kommer oftast på morgonen. Det beror på att du inte har ätit på länge och att ditt blodsocker sjunkit. Prova att äta lite knäckebröd eller en bit banan innan du stiger upp. Det kan också hjälpa att äta något litet innan du går och lägger dig.

• Välj milda, kaloririka matvaror, till exempel fullkornsbröd, ris och potatis. Man mår ofta bättre om man äter mellanmål med mycket kolhydrater, till exempel frukt eller smörgås. Ät sådan frukt och grönsaker som inte är syrabildande, alltså inte sura. Undvik fett kött och friterad mat.

• Lyssna på din kropp och vad den längtar efter, men försök äta så sunt och välbalanserat som möjligt. Eventuellt kan du bli sugen på ovanliga saker eller mat som du vanligtvis inte äter. Det är okej att ge efter för lusten om det inte handlar om att äta stora mängder godis, snacks eller söta drycker.

• Nattsömnen är viktigt, men också att vila en stund under dagen om det är möjligt. De flesta kvinnor blir oerhört trötta under graviditetens första veckor, vilket kan bidra till att illamåendet ökar.

• Drick massor av vatten, bubbelvatten eller mjölk, särskilt om du kräks ofta.

• Undvik kaffe, svart te.

• Prova akupunktur – vissa gravida kvinnor upplever att det lindrar.

• Om du brukar bli åk- eller sjösjuk bör du undvika längre bilresor eller segelturer.

• Undvik cigarettrök och avgaser.

• Ingefära och citron är välkända ”botemedel”. Du kan prova ingefärs-te eller andra ingefärsprodukter och citronvatten.

• Armband mot illamående kan köpas på till exempel apotek eller på nätet. Det sägs aktivera en särskild akupressurpunkt på handleden.

• Ibland är illamåendet så besvärande att du behöver läkemedel för att lindra. Medicin mot åksjuka kan köpas receptfritt på apotek. Det finns även receptbelagda läkemedel om inget annat hjälper - prata alltid först med din barnmorska eller läkare.

”Kaffedoften gör mig spyfärdig”
En del gravida kvinnor tycker att deras smak- och luktsinnen blir skarpare än vanligt. Lukter som de tidigare inte reagerade på får dem att må illa, till exempel matos och parfym. Vissa kvinnor berättar att de plötsligt får avsmak för speciella matvaror och smaker som de tidigare gillat såsom kaffe, mat inlagd i ättika eller peppar.

Många gravida upplever att de får en metallaktig smak i munnen. Det här är en smakavvikelse som vanligtvis brukar gå över runt mitten av graviditeten. För att motverka besvären, prova att tillsätta citron i vattnet, suga på några citronkarameller eller dricka lemonad. Du kan även prova att använda citronsaft eller soja i matlagningen.

Om du inte får behålla maten
Vissa gravida kan må dåligt och samtidigt vara jättehungriga. Men det är motigt att äta om man hela tiden får upp maten. Var inte orolig för barnet, det får vad det behöver för att växa. Det ser naturen till. Så länge du inte mår så dåligt att du inte kan behålla maten under flera dagar, eller inte får i dig tillräckligt med vätska, behöver du inte oroa dig.

Ät det du klarar av att äta - även om det blir enformigt. Vila och kontakta din barnmorska för att få hjälp och stöd. En fara med att kräkas mycket är att du kan bli uttorkad. Uttorkning visar sig genom att du blir torr i munnen, kissar mindre och känner dig trött och yr. Kontakta sjukvården direkt om läget är så allvarligt.

Du kan läsa mer om illamående i Liberos kostnadsfria app, Gravidboken.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...