Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Smärtor i rygg, bäcken samt foglossning

Smärtor i rygg, bäcken samt foglossning

Har du ont i ryggen eller foglossning? Många gravida kvinnor kan uppleva smärtor i ländrygg och bäcken under graviditeten. Här följer några råd för hur du kan göra för att må bättre.

Det är normalt att ha ryggsmärtor under graviditeten på grund av hormoner och ändrad kroppshållning till följd av den växande livmodern. Var uppmärksam på din hållning och dra in bäckenet för att undvika att gå och svanka.

Det är också en bra idé att hålla ryggraden i god form genom att träna under graviditeten .
Yoga, vattengymnastik och simning rekommenderas. Ihållande ryggsmärtor kan eventuellt avhjälpas genom behandling hos sjukgymnast, akupunktör, osteopat eller kiropraktor.

Ryggsmärtor som kommer och går kan bero på sammandragningar, som ibland känns kraftigare där än i magen. Fråga din barnmorska om du är osäker.

Smärtor i bäckenet
Smärtor i bäckenet kan också vara ett symptom på det som ofta kallas foglossning. Sådana bäckensmärtor förvärras ofta i samband med aktiviteter som att klä på sig, ta en promenad eller gå uppför trappor. Orsakerna kan vara olika, till exempel att graviditetshormoner mjukar upp vissa områden i bäckenet för att de ska kunna vidgas en smula under förlossningen.

Ett sådant område kan vara den främre punkt som heter symfysen där bäckenets två halvor möts. En annan förklaring till smärtorna kan vara att bäckenbenets delar förskjuts.

Tips och behandling av smärtor i bäckenet och av foglossning
Bäckensmärtorna kommer vanligtvis mitt i graviditeten. Barnmorskan kan eventuellt rekommendera behandling hos sjukgymnast/fysioterapeut, akupunktör eller kiropraktor.

Ett bäckenbälte kan lindra, och speciella övningar kan hjälpa. Prata med barnmorskan.
Undvik stora rörelser, långdraget stillasittande i samma ställning och diagonala rörelser om det förvärrar smärtan.

Prova följande för att förebygga eller lindra smärtor i länden eller vid foglossning
• Ta pauser under dagens lopp.
• Byt ställning ofta.
• Undvik att luta dig åt ena sidan. Sträck på dig, oavsett om du står, går eller sitter.
• Om du sitter eller står när du arbetar är det särskilt viktigt att byta ställning ofta.
• Prova att lägga en ispåse 15–20 minuter på de ställen som är mest ömma.
• Använd stadiga och bekväma skor som är enkla att ta på och av.

Vad gör man om smärtorna fortsätter efter förlossningen?
I de flesta fall minskar smärtorna efter förlossningen, men i sällsynta fall fortsätter de och kräver behandling. De flesta mår bra av träning som fokuserar på bäckensmärtor. Tala med barnmorska eller specialiserad sjukgymnast.

Läs mer om att fortsätta eller sluta jobba i förtid under graviditeten.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...