Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

10 tips på bra mat att äta när man är gravid

Nu äter du för två, men förhoppningsvis inte dubbelt så mycket som vanligt. Du bör däremot äta extra mycket av vissa livsmedel under den här tiden.

Här följer några allmänna, goda råd om bra kost under graviditeten.

  • Välj fullkorn. Fullkornsbröd och fullkornsgröt innehåller massor av fibrer som minskar risken för förstoppning.
  • Ät frukt och grönsaker vid varje måltid. Experterna rekommenderar faktiskt sex portioner frukt och grönt varje dag, bland annat gula frukter och gröna bladgrönsaker – färgglatt är nyttigt!
    Frukter, bär och grönsaker innehåller många viktiga vitaminer, mineraler och folsyra.
  • Se till att äta ordentligt med proteiner, till exempel genom magert kött, kyckling, ägg, nötter och baljväxter. Proteiner är viktiga för barnets tillväxt. Om du är gravid och vegetarian är det extra viktigt att ha koll på proteinintaget, detsamma gäller för järn.
  • Läs på om hur du får i dig tillräckligt med järn. Järnbrist är väldigt vanligt bland gravida.
  • Ät fisk ett par gånger i veckan. Fisk innehåller viktiga vitaminer och mineraler, till exempel D-vitamin, jod och selen. Dock finns det viss fisk som är särskilt nyttig och annan fisk som du bör undvika eftersom de innehåller för mycket miljögifter. Läs tips om nyttig och olämplig fisk.
  • Ät gärna mejeriprodukter, de innehåller kalcium och D-vitamin som är viktigt för barnets skelett och tänder.
  • Fika lagom. Koffein i höga doser kan öka risken för missfall. Livsmedelsverket rekommenderar högst tre koppar kaffe per dag, eller högst sex koppar svart te. Även andra drycker som innehåller koffein bör drickas med måtta.
  • Använd gärna smör, margarin och olja i din matlagning. Även om du försöker begränsa ditt eget intag av kalorier är det viktigt att ”fettsnålt” inte blir ”fettfritt”. Ditt barn behöver nyttiga fettämnen för att kunna utveckla sin hjärna.
  • Tänk på att inte äta för mycket av vare sig socker eller salt. Välj salt som är jodberikat. Många ört- och mineralsalter innehåller inget tillsatt jod – läs på burken.
  • Drick mycket vatten, helst två liter om dagen.

Bra mat vill illamående

  • Ät lätta måltider, gärna varannan eller var tredje timme. Om du inte kan få i dig mat kan du ta lite rör- eller fruktsocker.
  • Välj milda, kaloririka matvaror, till exempel fullkornsbröd, ris och potatis.
  • Ingefära och citron är välkända ”botemedel”. Du kan prova ingefärs-te eller andra ingefärsprodukter och citronvatten.
  • Man mår ofta bättre om man äter mellanmål med mycket kolhydrater, till exempel frukt eller smörgås. Ät sådan frukt och grönsaker som inte är syrabildande, alltså inte sura.
  • Undvik fett kött och friterad mat, kaffe och svart te.
  • Det är okej att ge efter för suget om det inte handlar om att äta stora mängder godis, snacks eller söta drycker.
  • Drick massor av vatten, bubbelvatten eller mjölk, särskilt om du kräks ofta.

Det finns dessutom vissa livsmedel som kan ge sjukdom under graviditeten, till exempel rått kött och vissa ostar.

Läs mer om sund kost på Livsmedelverkets hemsida

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...