App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Järnbrist hos gravida

Trött? Andfådd? Omkring 20 veckor in i graviditeten? Då är det förmodligen järnbristen som kommit. Med hjälp av järnrik mat, och kanske järntillskott, går det att komma till rätta med.

Järn är viktigt, både för den som är gravid och för barnet i magen, eftersom det transporterar runt syre i blodet. Under graviditeten ökar blodvolymen i kroppen vilket betyder att det behövs extra mycket järn. Vid vecka 20 har den ökat med nästan 50% och barnets järnbehov blir mer påtagligt. Då blir det ofta viktigt att få i sig extra järn, för att slippa järnbrist.

Hur vet man om man har järnbrist när man är gravid?

Att känna sig trött, allmänt hängig, ha huvudvärk och dessutom bli andfådd för minsta lilla är vanliga symptom och tecken på att det är dags att tänka på järnet. Fostrets utveckling, bildandet av moderkakan och fler röda blodkroppar har använt mycket av de järndepåer som kroppen har. Under graviditeten kollas järnvärdet regelbundet av en barnmorska. Många undrar om järnbrist är farligt för barnet i magen, men järntillskott är i de flesta fall till för den som bär barnet. Moderkakan är nämligen bra på att se till att barnet får vad det behöver.

Ät mat som innehåller mycket järn

Det är järn i nästan all mat, speciellt i kött, nötter, baljväxter och bladgrönsaker. Men man räknar med att kroppen i genomsnitt bara tar upp 5-10 procent av det järn som vi får i oss. Behovet av järn beror inte bara på vad man äter just nu, utan även på hur mycket järn kroppen lagrat sen tidigare i järndepåerna.
Även om kroppen har lättare för att ta upp järn från maten än från ett kosttillskott kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med järn via maten. Under en graviditet är det vanligt att järnvärdet sjunker och järntillskott behövs. Det finns dom som börjar med det redan efter inskrivningsprovet tas hos barnmorskan, men de flesta startar efter v 20.

Tips på mat när du har järnbrist som gravid

  • Kött, leverpastej, blodpudding och paltbröd
  • Inälvsmat (lever innehåller dock onödigt mycket A-vitamin – välj hellre leverpastej)
  • Fågel och ägg
  • Fisk
  • Messmör
  • Ärtor, bönor och linser
  • Nötter och frön
  • Fullkornsprodukter
  • Spenat och andra gröna bladgrönsaker
  • Bananer och persikor

Hjälp kroppen ta upp järnet

Garvsyran i te blockerar järnupptaget, så ta inte järntillskott tillsammans med en kopp te, samma sak med kaffe. Kalcium- och magnesiumrika livsmedel, till exempel mjölk, försämrar också upptaget.
Kroppen kan lättare ta upp järn från maten om den kombineras med C-vitamin från till exempel frukt, grönsaker eller apelsinjuice. Tar man järntillskott så tas det bäst upp om på fastande mage med ett halvt glas vatten. Det kan vara bra att tänka på att det finns mediciner som påverkar järnupptaget - så fråga på apoteket om så är fallet. Lite fler tips på bra kost under graviditeten hittar du här.

Järntillskott kan ge hård mage

Förstoppning är vanligt vid graviditet, hormoner gör nämligen tarmarna lite långsammare än vanligt, och kosttillskott med järn kan göra magen än mer förstoppad. Det bästa är att dricka mycket vatten, äta mycket frukt - kiwi är super, men glöm inte bort den torkade frukten; fikon, russin och katrinplommon - och se till att välja fullkornsprodukter. Linfrön och messmör kan också hjälpa. Att hålla igång fysiskt är viktigt - dagliga promenader hjälper till att hålla tarmarna igång. För vissa kan ett litet illamående dyka upp av järntillskottet - då kan man prova att ta dom på kvällen och se om det blir skillnad. Vi har samlat lite tips mot illamående under graviditeten om det blir jobbigt.
Eftersom järn i alltför stora mängder kan vara giftigt gäller det att ställa järntabletter utom räckhåll för eventuella barn med nyfikna händer.

Faktagranskad av Sara Bergman, legitimerad barnmorska

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...