Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Förberedd inför förlossningen

Motion och bra mat gör dig stark och fyller på den energi som du annars lätt tappar under graviditeten. Men det är också viktigt med avslappning och andningsövningar. En yoga- eller profylaxkurs kan vara en lämplig förberedelse.

Visst är det bra att börja tidigt med yoga eller avslappningsträning, för att du ska komma in i vanan och arbeta med kroppen. Det är dock aldrig för sent att komma i gång med sådana övningar.
En del övningar kan du göra på egen hand, som den rofyllda avslappningen eller yogan. Andra, såsom massage och andningsövningar, kan du träna på tillsammans med din partner eller den person som du vill ha med dig under förlossningen.

Andningsövningar eller profylaxkurs
Andningsövningar är ett fantastiskt sätt att förbereda sig på, och sedan använda sig av vid förlossningen.
Det finns många olika slags andningsövningar som du kan prova. Fråga din barnmorska om en bra metod, eller gå en profylaxkurs – en kurs som förbereder dig på flera olika sätt inför förlossningen.
Det är bra om du kan öva tillsammans med din partner eller en vän som sedan har kunskaper i att ”coacha” dig under förlossningen. Det är lätt att tappa fokus när smärtan sätter in.

Träna avslappning eller yoga för gravida
Avslappning är faktiskt en effektiv form av smärtlindring, men förmågan att slappna av behöver ofta tränas upp. Särskilt om du ska kunna plocka fram den i ett mindre bekvämt läge, det vill säga under förlossningens värkarbete när du har ont och kanske är stressad.
En del kvinnor provar yoga, medan andra använder sig av andra metoder som massage eller profylaxandning.

Prova gärna en enkel övning redan nu:
Lägg dig bekvämt med stödjande kuddar.
Ta ett djupt andetag och lägg märke till hur musklerna slappnar av.
Spänn musklerna i fötterna några sekunder och slappna därefter av igen.
Spänn benen. Och slappna av. Gör dig själv uppmärksam på hur skillnaden känns.
Jobba så här hela vägen upp i kroppen, bit för bit.
Du kan också börja med höger fot, höger ben, och jobba dig uppåt. När du spänt och slappnat av i alla musklerna i ansiktet, och därefter runt huvudet, då börjar du gå nedåt på andra sidan.
Känn hur du blir allt tyngre och mer avslappnad.
Lyssna gärna på skön musik medan du tränar.

Den här typen av lugn och harmonisk avslappning får förmodligen barnet att känna samma välmående som du själv. Om du tränar upp dig och lätt kan hitta tillbaka till den där trygga, tunga känslan kan du göra på samma sätt för att hantera smärtor under den kommande förlossningen.

Massage lindrar smärtan
Massage skapar närhet och lindrar smärtor. Även om huvudsyftet inte är att knåda muskler, kan den ökade blodcirkulationen mjuka upp stramheter och spänningar som tenderar att dyka upp under graviditeten. Massera gärna med lite mjukare rörelser än vanligt, på de ställen på kroppen som känns skönt för dig.
Under förlossningen kan denna typ av massage hjälpa till att flytta ditt fokus från värkarna. 
I kombination med en bekväm förlossningsställing, eller ett varmt bad, kan massage ge avslappning och vila när kroppen värker.
Det är också något som många förlossningskliniker kan erbjuda - att sitta i en varm dusch eller ett bad under det inledande värkarbetet.

Skriv en förlossningsplan
Ett annat sätt att förbereda sig inför en förlossning är att läsa på, lära sig lite om vilka typer av smärtlindring som finns att tillgå och fundera över vad du själv har för önskemål.
Det kan vara bra att skriva ned en förlossningsplan, ett förlossningsbrev, som beskriver vad du är för slags person och hur du vill ha din förlossning. Det är inte alltid det är så lätt att förklara allt när värkarbetet väl har satt in på allvar och då kan det vara bra att ha tänkt till lite i förväg.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...