App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Att förbereda sig inför förlossningen

Jo, visst har man fött barn i alla tider och det är något kroppen är byggd för att klara av. Men det är samtidigt en av de mest krävande uppgifter man kan utsätta en kropp för. Så hur förbereder man sig inför förlossningen på bästa sätt?

Att stå inför något som varken kan planeras eller helt fås under kontroll kan onekligen kännas lite läskigt. Men det finns faktiskt ett antal tips inför förlossningen som kan öka chansen till att den blir bra. Exempelvis är det bra att ha lite koll på smärta, hur den funkar och hur man kan förbereda sig för att hantera förlossningssmärta. Hur ont det gör att föda barn, eller hur förlossningssmärta känns, påverkas också av mammans övriga hälsotillstånd och hur lång eller komplicerad förlossningen blir. Men det beror även på vilket stöd man får och hur man mentalt förhåller sig till förlossningen.

Avslappnings- och andningsövningar

En spänd kropp är en naturlig reaktion på smärta, men blir vid en förlossning rätt kontraproduktiv. Har man rätt andnings- och avslappningsteknik så går det att undvika att kroppen spänner sig, vilket faktiskt fungerar som en effektiv form av smärtlindring. Testa själv nästa gång du ska ta en spruta, slår i foten eller får en änkestöt. Instinktivt börjar kroppen spänna sig, man håller andan för att sedan börja hyperventilera. Andas man istället regelbundet in och ut genom näsan blir smärtan enklare att hantera. Djupandning, alltså att ta djupa andetag som fyller hela lungan, gör också att syretillförseln blir bättre, energinivån stiger och man blir mer uthållig – både före och efter förlossning.

Men förmågan att andas rätt och slappna av är ofta något vi behöver träna upp. Speciellt om man ska kunna plocka fram kunskapen i ett så pressat läge som förlossningen. Även om det såklart alltid är bättre att börja träna tidigt under graviditeten – ju mer övning, desto mindre krångligt att ta till kunskapen det när det gäller – så är det aldrig försent att komma igång. Det är också bra att öva tillsammans med den som ska följa med till förlossningen eftersom det är lätt att tappa fokus när det gör som mest ont. Finns det någon man har övat andningen med kan det stödet vara guld värt för den som föder och tappar bort sig i en värk. Behövs lite mer stöd, så fråga barnmorskan om hur man kan andas djupt och koncentrerat.

Att försöka lära sig hantera förlossningssmärta

Visst gör det ont att föda. Väldigt ont till och med, men att sätta förlossningssmärta i jämförelse med något är svårt. Det som skiljer den mest från annan smärta, är att förlossningssmärtan inte signalerar att något är på tok i kroppen. Det gör att det kan kännas som att smärtan ger en oerhörd kraft som med varje värk för barnet närmare. En skön tanke att haka fast i när det gör som mest ont är att det kommer gå över snabbare än man kan föreställa sig, och att man då landar med ett nytt litet liv i famnen.

Det blir också lättare att hantera förlossningssmärta om man:

  • försöker ta pauser och öva avslappning mellan värkarna
  • försöker fokusera på en värk i taget, snarare än att se hela förlossningen framför sig
  • sätter upp en målbild i form av att få hålla sin lilla bebis i famnen
  • lyssnar och litar på kroppen, den vet hur den ska göra
  • andas med djupa, medvetna andetag
  • känner till att kroppen producerar ett eget smärtstillande ämne (endorfiner) för att hjälpa till när smärtorna blir för starka - dessa finns för övrigt kvar ett bra tag även efter förlossningen
  • har ett aktivt stöd av partner, doula eller annan närstående, det finns studier på att det faktiskt minskar förlossningssmärtan
  • får gravidmassage som dels verkar smärtstillande men också blir en stund av närhet som kan flytta fokus från värkarna (extra bonus är att närheten till partnern gör att kroppen också producerar oxytocin, kroppens egna värkstimulerande hormon)
  • släpper alla tidigare föreställningar om förlossningens utveckling och accepterar det som sker här och nu
  • inte låter det gå prestige i att undvika smärtlindring utan tar den som behövs
  • på förhand har läst lite om olika sorters smärtlindring och vad som händer i kroppen under en förlossning

Det finns lite olika sätt att förbereda sig inför förlossningen och en uppsjö av olika kurser man kan gå. Vi vet att det inte är helt lätt att sortera, så vi samlade ihop de vanligaste och berättar lite om dem. Sedan har barnmorskan massor av kunskap och kan ge tips på övningar att göra hemma och bra kurser att gå.

Föräldra- och förlossningsutbildningar

Beroende på vart man bor kan mödravården ibland erbjuda förberedande kurser för de som ska bli föräldrar för första gången. Det är lite olika vad exakt kursen kommer innehålla eftersom det styrs mycket av deltagarnas önskemål men generellt brukar den handla mer om förlossning, första tiden hemma och partnerns roll än om hur man ska göra med veckopeng. Tanken är att kursen ska ge mer självförtroende och trygghet inför förlossning och föräldraskap, och att man som blivande förälder kan få ett hum om vad som väntar. Ofta går man tillsammans med andra som ska föda vid ungefär samma tidpunkt, vilket gör att det blir ett naturligt forum att prata med de i samma situation som en själv om saker man funderar kring. På många orter i landet erbjuder dessutom sjukhusen informationsträffar som brukar vara uppskattade, där berättar barnmorskorna på förlossningen om hur det brukar gå till och vad man ska tänka på innan man åker in.

Är det så att man känner en stark förlossningsoro och kanske har negativa upplevelser av en tidigare förlossning så kan mödravården hjälpa till med kontakt till en aurora-mottagning. Lite oro är såklart helt normalt och något de flesta känner av men det är viktigt att inte låta den bli för stor och ta över allt för mycket av tankeverksamheten utan istället få hjälp!

Skriva ett förlossningsbrev

Att förbereda sig inför förlossningen genom att läsa på, få koll på olika typer av smärtlindring och att fundera på vad man själv har för önskemål är bra. Ett steg till i den riktningen är att skriva ett förlossningsbrev med sånt som känns viktigt. Saker man vill personalen på sjukhuset ska veta om, eller om det är något man inte vill eller kanske är orolig och rädd för. Det är nämligen inte alltid så lätt att förklara sånt när värkarbetet är igång och kroppen har fullt upp att fokusera på det. Därför är det också bra att låta den som följer med på förlossningen läsa igenom brevet, på det sättet kan hen föra talan för den som har fullt upp att hantera nästa värk.

Ett tips är att låta bli det långa romanformatet och istället lista ett gäng punkter som blir tydligt för personalen att läsa - man vet ju inte om det kan komma gå undan. Är det svårt att komma igång har vi en checklista i vår app med tips för vad som kan vara bra att ha med i sitt brev.

Att vila sig i form och äta bra mat

Du har säkert hört det förut men att föda barn är minst lika energikrävande som att springa ett långlopp. Och det är inte många som skulle komma på tanken att ge sig ut på ett sådant utan att ha laddat med rätt kost och mycket vila. Det kan till exempel vara bra att försöka äta mer av långsamma kolhydrater eftersom det gör en mer uthållig. Några veckor innan beräknad födsel är det därför ett bra tips att fokusera mer på bönor, gryn och fullkorn, mindre på snabbpasta och ljust bröd. Sen måste man givetvis också bara få ligga på soffan och käka praliner ibland, om det gör att man mår bättre och slappnar av.

Vattengymnastik, gravidyoga och massage

Fast att ligga på soffan behöver nödvändigtvis inte krocka med att också vara i hyfsad form, det kan faktiskt göra så att förloppet går snabbare och med mindre komplikationer. Så det är alltså inte en helt dum idé att då och då släppa pralinasken och slipa lite på fysiken. Vi menar såklart inte att köra ett triathlon i veckan utan låta träningen ske på ett sätt som passar en gravid kropp utifrån dess egna förutsättningar.

Ett bra sätt att bygga upp kroppen när magen börjar bli tung är vattengymnastik. Där kan man röra sig på ett friare sätt utan att belasta rygg eller bäckenet. Även de som har svårt att röra sig på grund av ryggont eller mycket vätska i kroppen kan testa – om inte annat så blir det en stunds semester från en tung och kanske otymplig gravidkropp.

Även gravidyoga är snäll mot kroppen. Där spelar ju andningen stor roll, vilket man kan ha användning av under förlossningen. Dessutom blir rörligheten bättre och kroppen mjukare, vilket kan underlätta förlossningsarbetet. Många yogaövningar för gravida kan faktiskt också användas som förlossningsställningar. Som med all träning och rörelse är det såklart viktigt att lyssna på kroppen och inte pressa fram något som inte känns bra. Om det sen innebär att man ligger på mattan och stirrar i taket en timme så är det helt ok, det ger avslappning och tid att vända blicken inåt en stund.

Ju längre in i graviditeten man kommer desto mer trött och öm brukar kroppen bli. Massage har en smärtstillande effekt tack vare oxytocinet. De mjuka rörelserna vid gravidmassagen startar blodcirkulationen som mjukar upp många av de spänningar som tenderar att dyka upp ju tyngre magen blir. Vill man gå till en massör ska man kolla så de har den speciella massagebänk som man kan ligga bekvämt på mage på.

Men man måste inte gå till en massör, utan det är bra att öva tillsammans med den som ska följa med till förlossningen - det kan nämligen vara skönt med massage när det är dags. Vill man finns det kurser att gå, barnmorskan har ofta tips. En kurs kan göra att man som partner känner sig mer delaktig i graviditeten eftersom det blir ett väldigt konkret sätt att faktiskt stötta, både under graviditet och vid förlossning. Går man en profylaxkurs så kan det vara så att enklare massage ingår, kolla upp det.

Att fortsätta röra på sig i den takt kroppen orkar är faktiskt bra att göra ända in mot slutet av graviditeten (så länge det inte finns komplikationer som gör att man behöver hålla sig i stillhet såklart). Men annan fysisk ansträngning som sliter på kroppen, som städning och att kånka på tunga kassar kan faktiskt vänta – iallafall för den som ska föda barnet.

Vad är en profylaxkurs?

Att något är profylaktiskt betyder att det är en förebyggande åtgärd. När man pratar om profylaktiskt inom graviditet och förlossning så handlar det om förberedelser som görs för att lära sig hantera värkar och smärtan som kommer under en förlossning. Det i sin tur kan ofta göra att man får en mer positiv förlossningsupplevelse. I profylaxkurser är den viktiga andningen en stor del men kursen innehåller också tekniker för hur man laddar mentalt och lär sig slappna av för att minska stressen. En partners eller medföljandes roll är också viktig och man går igenom hur man kan coacha och stötta. Genom att gå en profylaxkurs kan man också lindra eventuell förlossningsoro eftersom man i många fall lär sig mer om vad en förlossning innebär och på så sätt kan få en bättre bild av hur det är att föda barn.

De flesta kurser kostar en slant och hålls i privat regi av profylaxutbildade barnmorskor. Det är vanligt att man börjar kursen när det är en eller två månader kvar till beräknat förlossningsdatum. Är man inte sugen på andning- och avslappningsövningar i grupp så finns det både online- och privatkurser.

Faktagranskad av Sara Bergman, legitimerad barnmorska

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...