Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Oroad eller rädd för förlossningen

Är du nervös? Eller helt enkelt skräckslagen inför tanken på förlossningen? Förlossningsrädsla är inget konstigt eller ovanligt. Att skriva en förlossningsplan är ett av fler bra sätt att bearbeta den.

Oavsett om du är förstföderska eller omföderska är det helt naturligt att du känner oro inför förlossningen. Det är en typ av förberedelse. Men visst vore det skönt att föda barn utan rädsla, att se fram emot ditt barns födsel med förväntan istället för med bävan.
Det hjälper kanske inte att veta att Sverige är ett av de tryggaste länderna i världen att föda barn i. Men det finns faktiskt en hel del du kan göra för att känna dig mindre orolig.

Några tips på hur du kan lindra din oro
• Prata med barnmorskan. Berätta vad som oroar dig och hur dina tankar går.
• Besök BB god tid i förväg om det finns möjlighet. En miljö du vet lite om känns ofta mindre skrämmande.
• Gå på ett informationsmöte – det erbjuds ofta av barnmorskor som arbetar på förlossningen.
• Läs på. Här hittar du fakta om värkar, om förlossningens tre faser och om olika typer av smärtlindring. Eller hitta en bok som du trivs med, det finns en uppsjö av bra litteratur för gravida. Ladda gärna ner vår app Gravidboken. Där hittar du tips, vägledning och information.
• Prata med andra mammor. Ta till dig det positiva och de tips som du själv kan använda när det är dags för dig att föda. Många gånger är det tyvärr lite jobbiga historier och erfarenheter som får mer utrymme, men försök att inte lägga någon energi på dem.
• När du är redo, gör upp en förlossningsplan, kallas ibland förlossningsbrev.
• Vill du/ni gå en profylaxkurs, hör efter vad som erbjuds där du bor.

Skriv en förlossningsplan - ett förlossningsbrev
Att skriva ner hur du hoppas att förlossningen ska bli hjälper dig att sätta ord på din oro. Det kan dessutom vara skönt att ha allt nedskrivet ifall du skulle komma till sjukhuset när värkarna redan är i full gång.

Börja med att ställa följande frågor till dig själv:
• Är du en person som helst vill behålla kontrollen?
• Vill du att någon annan styr upp vad som ska hända?
• Hur brukar du reagera på smärta?
• Vad har du för inställning till smärtlindring?
• Vilken typ av smärtlindring kan du tänka dig?

Genom att ställa specifika frågor till dig själv kan du lättare komma fram till hur du vill att födseln ska gå till. Du kan till exempel bestämma dig för att försöka klara förlossningen med enbart avslappningsmetoder. Eller att du vill ta det som det kommer, och låta barnmorskan guida dig genom förlossningen, med eller utan smärtlindring.

Vill du ladda ned en mall till förlossningsbrev eller förlossningsplan så har 1177 en som du kan fylla i själv.  

Förlossningsskräck - förlossningsfobi
Om du känner dig fullständigt skräckslagen inför förlossningen, kanske på grund av någon tidigare upplevelse, bör du tala med din barnmorska om det så snart som möjligt. Du kommer då få träffa en specialist som hjälper dig bearbeta den starka rädslan och göra en plan för din förlossning.

Öva upp din tillit till den egna kroppen
Upplevelsen av att föda barn beskrivs ofta med ord som ”fantastiskt” och ”mäktigt” eller ”aldrig igen” och ”jag trodde jag skulle dö”. Det kan vara en tröst att veta att rädslan oftast försvinner så snart värkarna sätter i gång.  Du får ett fokus och krafter som du säkert inte trodde du hade i dig.

Din kvinnliga kropp är konstruerad för att föda barn. Den hjälper dig igenom förlossningen. Hur den ska göra är nedärvda kunskaper som redan finns i dig.  Efteråt kommer du förmodligen ha glömt mycket av det som hände. Det du främst kommer ihåg är det första mötet med ditt barn.

Här kan du läsa mer om hur du kan förbereda dig inför förlossningen.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...