App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Äta fisk som gravid?

I fisk och skaldjur finns det massor av näringsämnen som barnet i magen och den som är gravid behöver. De innehåller bland annat viktiga fettsyror som är avgörande för utvecklingen av barnets hjärna. Men vissa fiskar kan innehålla miljögifter, så det gäller att välja med omsorg.

Fisk är nyttigt, med många viktiga vitaminer och mineraler, till exempel D-vitamin, jod och selen – för att inte prata om omega-3-fettsyror. Så passa på att laga den där härliga fiskgrytan, tonfisksalladen eller ugnsbakade laxen nu!

Sushi, räkor eller lax - vad är bra fisk för den som är gravid?

Under graviditeten är det bra att äta både oljerik (fet) fisk och vit fisk - helst två, tre gånger i veckan. Den kan vara färsk eller frusen, eller varför inte välja enkelt fixad fisk på burk, fiskbullar eller fiskpinnar. Det är som sagt bra näring för både barnet i magen och den som är gravid. Men all fisk är inte nyttig. Vilka fiskar kan man äta då?

  • All odlad fisk går bra att äta 2-3 gånger i veckan.
  • Räkor, kräftor, olika musslor och andra skaldjur är nyttiga. Men om du älskar krabba, ät bara det vita köttet.
  • Tonfisk på burk kan ätas, men undvik hel tonfisk i bit.
  • Lax och laxfiskar, som röding och öring, går utmärkt att äta, så länge den inte är från Östersjön och svenska sjöar.
  • Livsmedelsverket rekommenderar bland andra också följande fiskar; sill och torsk (som inte fångas i Östersjön), sardiner, sej, ansjovis, Alaska pollock, kolja, kummel, lutfisk, makrill och rödspätta.
  • För att undvika vissa sjukdomar som kan vara farliga under graviditeten bör den som är gravid bara äta gravad eller rökt fisk om den är helt nygjord och nyförpackad, detsamma gäller sushi.

Kvicksilver och andra gifter – fisk man inte ska äta som gravid

Varför finns det en lista med ”godkända” fiskar? Jo, tyvärr finns fisksorter som innehåller höga halter av miljögifter - till exempel PCB, dioxiner och kvicksilver - som kan störa utvecklingen av barnets nervsystem och som man därför inte ska äta så ofta om man är gravid. Livsmedelsverket har på sin hemsida aktuell information och rekommendationer. Här har vi samlat deras råd om fiskar att undvika:

  • Var försiktig med rovfisk från Östersjön och våra stora sjöar; lax och öring, sill och strömming, röding. Viltfångade svenska fiskar finns sällan i affären, men bor ni vid vattnet kan det vara bra att tänka på att inte äta den här typen av fisk mer än 2-3 gånger per år – sammanlagt, alla sorter.
  • Stor hälleflundra, svärdfisk, gädda, abborre, gös och smörfisk hör också till sådan fisk som gravida bör vara försiktiga med.
  • Ostron kan innehålla höga halter av ohälsosamt kadmium.

Om man inte vill äta fisk?

Alla vill inte äta fisk och det finns andra sätt att få i sig omega-3-fettsyror på, antingen genom tillskott på fiskolja, algolja eller andra livsmedel. Äter du vego och vill veta mer om vegetarisk eller vegansk kost under graviditeten kan du läsa här. Är du ute efter mer generella råd om bra kost när man är gravid finns de samlade under våra tio tips om bra kost under graviditeten här.

Faktagranskad av Sara Bergman, legitimerad barnmorska

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...