Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Vitaminer, mineraler och folsyra

Nu är det viktigt att du tar hand om dig. Men även för dig som äter en sund och varierad kost kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med folsyra, järn, D-vitamin och kalcium.

Näringsämnen tas lättast upp i kroppen om de kommer i form av bra mat under graviditen. Men kosttillskott och multivitaminer kan vara bra som komplement: Folsyra rekommenderas till kvinnor både innan och medan de väntar barn. Och många kvinnor måste förlita sig på en tablett för att komma till rätta med sin järnbrist.

Folsyra
Alla som funderar på graviditet bör äta extra folsyra, helst redan minst en månad i förväg, rekommenderar Livsmedelsverket.

Är du redan gravid är det extra viktigt att du får i dig 400 mikrogram om dagen fram till och med vecka 12. Under den första perioden minskar folsyran nämligen risken för att barnet ska få ryggmärgsbråck. Men även därefter, under resten av graviditeten, är folsyran viktig för både fostret och dig.

Så får du i dig folsyra
- grönsaker som spenat, broccoli, vitkål
- bönor, kikärter, linser
- frukt och bär
- fullkornsprodukter
- tablett med folsyra

Kalcium
Kalcium behövs för att bygga upp barnets skelett och tänder. Därför bör du försöka få i dig cirka 900 mg kalcium per dag. Det motsvarar ungefär en halv liter mjölk och en portion yoghurt eller några skivor ost. Vill du bara dricka mjölk blir det ungefär 0,75 liter.

Så får du i dig kalcium:
- mjölk, yoghurt, ost
- broccoli, spenat, vitkål
- sardiner
- räkor
- ägg
- gröna bönor

D-vitamin
Kalcium och D-vitamin hör ihop. D-vitamin behövs nämligen för att du och barnet ska kunna ta upp det kalcium som finns i maten. Du kan få en viss del genom maten, men kroppen tillverkar också eget D-vitamin när du vistas i solen.

Så får du i dig D-vitamin:
- mjölk, fil, yoghurt, margarin (D-vitaminberikade)
- fisk och ägg
- solen
Normalt har vi svenskar inget behov av D-vitamintillskott under den ljusa årstiden, men under vintern kan det behövas.
Ju mörkare din hud är desto svårare har den att tillverka D-vitamin. Går du med stor del av huden täckt kan du behöva kosttillskott med D-vitamin även om solen skiner – rådfråga din barnmorska.

Undvik för mycket A-vitamin
A-vitamin behövs bland annat för att barnets syn ska utvecklas normalt. Men alltför stora doser under graviditetens första tid tros kunna ge ökad risk för skador på fostret.
För att inte riskera att det växande barnet får i sig för mycket A-vitamin bör du undvika att äta lever och njure. Leverpastej går däremot bra, det innehåller inte för höga nivåer men däremot mycket järn, som du säkerligen behöver.
Om du äter vitamintabletter är det viktigt att dessa innehåller högst 1 milligram A-vitamin per dag.
I morötter finns det gott om A-vitamin i form av betakaroten - och du kan aldrig överdosera genom att äta för många.

Multivitamintabletter
Om du väljer någon av de multivitamintabletter som är avsedda för gravida får du i dig den rekommenderade dosen av folsyra och D-vitamin.
Berätta alltid för barnmorskan om vilka vitaminer eller kosttillskott du tar. Det är onödigt att ta extra kosttillskott som du inte blivit rekommenderad av barnmorska eller läkare. Undvik särskilt ginseng- och algpreparat.

Järn
Många gravida drabbas av järnbrist. Läs här om hur du få i dig tillräckligt mycket järn.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...