Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Den härliga efterrätten

Den härliga efterrätten

Efterrätt är bra för barn - så länge den är hälsosam. Frukt och bär går bra, men skippa chokladpudding och glass. Småbarn bör inte heller äta salta tilltugg som chips.

Du behöver aldrig lära ditt barn att tycka om sötsaker.

Små bebisar gillar den söta smaken från början eftersom bröstmjölken är söt. Du gör ditt barn en stor tjänst om du väntar så länge som möjligt med att introducera godis, kakor och russin. Det låter kanske tråkigt, men det är helt onödigt med godis och socker. Läs också: 20 goda råd om barns mat

Äppelbåtar och bananslantar
När det är dags för ett tilltugg kan du ge barnet osötade kex eller en bit gurka, äpple eller annan frukt. Små barn tycker ofta det är roligt med ”båtar” av äpplen och päron eller bananslantar. Det är lätt både att hålla i och att äta. Det är populärt att bjuda småbarn på russin som tilltugg, men de fastnar lätt i tänderna och innehåller väldigt mycket socker.

Undvik sockerbomber som mellanmål
Du tänker kanske inte på att det finns mycket socker i fruktyoghurt, yoghurtdrycker, flingor, juicer, rismellanmål och många färdiga ”snacks” för barn. I stället för fruktyoghurt kan du till exempel ge barnet naturell yoghurt eller fil och blanda ner frukt eller bär. Flingor och müsli finns i varianter som inte innehåller så mycket socker.

Efterrätt – javisst!
Efterrätt rekommenderas till såväl lunch som middag. Men det betyder inte glass, kaka eller chokladpudding. Mosade frukter eller bär smakar gott och innehåller massor av vitaminer. Servera smoothie eller fruktsallad till efterrätt i stället för glass och andra sötsaker. C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn som också är viktigt i den här åldern. Frukt, bär och osötad fruktpuré passar fint att ha till järnberikad gröt. Göm undan sylten.

Drick vatten till måltiderna
Inget går upp mot vatten till måltiderna – dessutom är vatten den bästa drycken att släcka törsten med. Du kan introducera vatten vid sidan av bröstmjölken eller bröstmjölksersättningen från sju månaders ålder.

Ju längre du väntar med att ge barnet socker, desto bättre är det för tänderna. Du kommer troligtvis inte kunna undvika sötsaker för alltid. Men när du väl börjar bjuda på godis, gör det bara vid särskilda tillfällen. Detsamma gäller läsk, juice och andra drycker med socker i.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...