Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Från små smakprover till god aptit

Från små smakprover till god aptit

Välkommen till bords! Att äta tillsammans, och se hur ni andra äter, hjälper barnet att lära sig hur det ska gå till. Men vad ska barnet äta?

Nu kan du gradvis servera ditt barn mer och mer av den mat som resten av familjen får på tallriken. Men undvik för mycket salt, det är inte bra för barnets njurar.
Barn som ammas behöver fortfarande uppåt en halv liter mjölk om dagen men är redo att prova nya sorters mat, till exempel:
• Bröd – rågbröd, grahamsbröd, ljust bröd, frallor
• Frukt och grönt, även nya sorter
• Mjölk, yoghurt och ost
• Finskuret kött, kyckling, fisk, ägg, kokta torkade ärter, bönor eller linser
• Flera olika kornprodukter

Ettåringens mellanmål
Småbarn behöver äta lite och ofta och har därför behov av mellanmål. De har små magar och gör av med massor av energi.
Sunda mellanmål är till exempel:
• Äpple skuret i små bitar
• Kex med jordnötssmör utan nötbitar
• En halv banan
• Osttärningar
• Fruktyoghurt
• Morotsstavar
En del barn tycker om att tugga när tänderna börjar tränga fram. Erbjud skorpor eller köp en bitring.

Tvåringen mer skeptisk till ny mat
Undersökningar har visat att barn på sex månader är mer öppna inför nya smaker och maträtter än äldre barn. Redan i tvåårsåldern blir det svårare att erbjuda nya sorters mat och den knepigaste perioden är i åldern från fem till tio år.
Det som händer i tvåårsåldern hänger samman med barns sätt att utvecklas. De upptäcker att de är unika individer med egen vilja och det är vanligt att de vägrar att äta. Om de har smakat på många olika sorters mat innan dess är risken mindre att de blir kräsna framöver.

Läs mer om vitaminer och andra näringsämnen barnet behöver och vegetarisk mat för barn.

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...