Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Ät rätt fisk när du är gravid

I fisk finns det massor av näringsämnen som du och ditt barn behöver. Fisk innehåller bland annat viktiga fettsyror som är avgörande för utvecklingen av ditt barns hjärna. Men vissa fiskar kan innehålla miljögifter, så det gäller att välja klokt.

Fisk innehåller viktiga vitaminer och mineraler, till exempel D-vitamin, jod och selen – för att inte nämna omega-3-fettsyror. Så passa gärna på att laga den där härliga fiskgrytan, tonfisksalladen eller ugnsbakade laxen nu när du äter för två!

Kvicksilver och andra gifter – fisk att undvika när du är gravid
Vissa fisksorter innehåller höga halter av miljögifter, till exempel PCB, dioxiner och kvicksilver som kan störa utvecklingen av ditt barns nervsystem.
Därför bör du inte äta mycket rovfisk från Östersjön och våra stora sjöar; vildfångad lax och öring, sill och strömming, röding. Viltfångade svenska fiskar finns sällan i affären, men bor ni vid vattnet kan det vara bra att tänka på att inte äta fiskar från den här typen av fisk mer än 2-3 gånger per år – sammanlagt, alla sorter.
Stor hälleflundra, svärdfisk, gädda, abborre, gös och smörfisk hör också till sådan fisk som gravida bör vara försiktiga med.
Ostron, en annan av havets läckerheter, kan innehålla höga halter av ohälsosamt kadmium.

Fisk som rekommenderas till gravida
Under graviditeten bör du äta både oljerik (fet) fisk och vit fisk - helst två, tre gånger i veckan. Den kan vara färsk eller frusen, eller varför inte välja enkelt fixad fisk på burk, fiskbullar eller fiskpinnar.

• All odlad fisk går bra att äta 2-3 gånger i veckan.

• Även räkor, kräftor, olika musslor och andra skaldjur är nyttiga för dig och ditt barn. Men om du älskar krabba, så ät bara det vita köttet.

• Tonfisk på burk kan du äta med gott samvete, men undvik att köpa hel tonfisk i bit.

• Lax och laxfiskar är utmärkt att äta, utom sådan som är viltfångad från Östersjön och svenska sjöar.

• Livsmedelsverket rekommenderar bland annat också följande fiskar: Sill och torsk (om inte fångade i Östersjön), sardiner, sej, Alaska pollock, kolja, kummel, lutfisk, makrill, rödspätta.

• För att undvika vissa sjukdomar som kan vara farliga under graviditeten bör du bara äta gravad eller rökt fisk om den är helt nygjord och nyförpackad, detsamma gäller sushi.

Om du inte äter fisk kan du ta ett tillskott av fiskolja eller få i dig omega-3-fettsyror på annat sätt. Om vegetarisk mat under graviditeten kan du läsa mer här.

Läs gärna våra tio tips om bra kost under graviditeten här.

Livsmedelsverket hemsida kan du söka fler rekommendationer.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...