Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Eftermiddagens timmar

Klockan fyra på eftermiddagen är de flesta trötta. Efter en lång dag är krafterna slut. Timmarna fram till middag kan vara långa och ibland jobbiga att ta sig igenom.

Kanske måste man klara av några ärenden på hemvägen och sedan hinna fixa middag innan barnet blir för hungrigt – och för trött!
Det ligger nära till hands att ge barnet en ask russin eller något sött mellanmål i det här läget. Det finns andra sätt att klara humöret fram till middag utan att börja muta med sötsaker. Det kan däremot vara bra att ha en frukt eller en skalad morot i beredskap.
Ta det också lugnt och dra ner på ambitionerna – då har du ett bättre tålamod och kan förebygga onödigt gnäll.

Kravlösa timmar fram till middagstid
Här är några tips:

• Tänk på den här tiden såsom avsatt till barnen, och måste du göra något ärende så försöka att göra det till ett gemensamt uppdrag.

• Kom ihåg att uppfylla dina egna fysiska behov. Se till att få något gott att äta och dricka innan tröttheten sätter in.

• Barnet kan behöva något att tugga på för att återfå energin. Välj hellre färsk frukt än juice, kex och russin som innehåller mycket socker.

• Undvik i möjligaste mån att fastna i långa samtal med andra vuxna. Det är kanske inte läge för barnet att behöva stå och vänta på att mamma eller pappa ska prata, prata, prata... Låt det vänta till ett lugnare tillfälle.

• Ta inga viktiga beslut, gör inte upp planer och undvik diskussioner under den här tiden. Det är okej att säga ”Det kan jag inte svara på just nu. Du tar vi i morgon bitti”.
• Undvik att svara i telefon om du känner att tillfället är illa valt. De som ringer kan lämna ett meddelande eller ringa igen vid en annan tidpunkt.

• Låt barnet eller barnen delta i matlagningen. Du kan också ge dem var sin egen skål med ärtor, majs, rivna morötter eller annat som de får blanda ihop. Det är roligt att äta mat som man själv varit med och gjort!

• Förbered så mycket som möjligt av middagsmaten i förväg – om möjligt. Planera för enkla, hälsosamma måltider som du vet att barnen gillar. När du lagar mat, gör gärna så mycket att du kan ha några portioner i frysen.

• Se till att införa en rutin, barn tycker om att veta vad de kan förvänta sig. Att ha samma vanor och middags-procedur kan underlätta dagen för er alla.

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...