Köpvillkor

Leverans, återbetalning och köpvillkor

Gäller för beställningar gjorda från och med den 22 april 2025.


Allmänt 

Liberoklubben tillhandahålls av Essity Hygiene and Health AB, 556007-6625. 

Dessa villkor gäller alla beställningar som du som Liberoklubbsmedlem (nedan kallad ”du”) gör från Liberoklubben och när du gör en beställning godkänner du även dessa villkor.  

Övriga villkor avseende medlemskapet i Liberoklubben kan du läsa här och avseende hur vi behandlar dina personuppgifter i samband med beställning, här.  


Beställning i Liberoklubbens shop 

Liberoklubbens Poängshop (”shoppen”) är bara tillgänglig för dig som är över 18 år och medlem i Liberoklubben.  

Produkter kan beställas mot insamlade poäng.  

En del produkter kan också köpas mot betalning (via tillhandahållen betalningslösning Klarna) eller mot en kombination av poäng och betalning.  

Information om ditt poängsaldo finns på ”Min sida”. 

I shoppen anges hur många poäng som krävs för att beställa produkten. Produkter som enbart kan beställas mot poäng kan bara läggas i varukorgen om du har tillräckligt poängsaldo. För produkter som också kan köpas mot betalning, eller kombination av poäng och betalning framgår också ett värde i svenska kronor. När du lägger dessa varor i din varukorg kommer i första hand dina insamlade poäng att användas. Beställer du flera produkter samtidigt, kommer poängen i första hand fördelas på varor som endast kan beställas mot poäng och därefter att fördelas lika över övriga produkter i varukorgen (vilket får betydelse vid eventuell retur). Eventuellt överskjutande värde som du ska betala framgår i svenska kronor. När du går till kassan kan du välja att betala detta belopp med önskat betalsätt [genom tillhandahållen betalningslösning/Klarna].  

 

Leverans 

Vissa produkter, t.ex. rabattkoder, levereras digitalt till den e-mailadress du angett så snart vi mottagit din beställning/betalning.  

För fysiska leveranser varierar leveranstiden mellan olika typer av produkter. Beräknad leveranstid är 

  • Fotoboken: 4–8 arbetsdagar 
  • Resterande poängvaror: ca 2 veckor 

Avsändare är Essity Hygiene and Health AB och produkterna levereras hem till dig eller ditt lokala postombud beroende på produktens storlek. Leverans är fraktfritt och sker endast inom Sverige. Liberoklubben förbehåller sig rätten att ta ut en hanteringskostnad för beställningar som inte hämtas ut.   

 

Ångerrätt 

Du har enligt lag viss möjlighet att ångra köp du gör i Liberoklubbens shop. Notera att ångerrätten inte gäller till exempel inte för  
  • Hygienprodukter i de fall då försegling är bruten, 
  • Produkter vars märkning tagits bort, ex. hängtaggar,
  • Produkter som tillverkas eller anpassas speciellt för dig eller annars har en tydlig personlig prägel, t.ex. namnlappar, fotoböcker eller andra personanpassade produkter, 
  • Produkter som levereras digitalt, t.ex. rabattkoder, då dessa betraktas som konsumerade vid leverans.
När du får produkten får du undersöka den i en sådan omfattning som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men om du hanterar produkten i större omfattning än så kan vi komma att debitera dig för produktens värdeminskning. Om produkten är använd eller skadad kan värdeminskningen omfatta hela produktens värde. Detta gör vi i första hand genom kvittning mot eventuell återbetalning och i andra hand mot poäng som återförs till ditt medlemskonto.  

Vill du utnyttja din rätt att ångra ett köp ska du tydligt meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Du ska därefter inom 14 dagar returnera produkten till oss. Hur du kontaktar oss och genomför din retur framgår nedan.  

Liberoklubben erbjuder inte öppet köp eller bytesrätt utöver den ångerrätt du har enligt lag.  

 

Reklamation  

Om produkten är skadad när du mottar den, inte motsvarar den kvalité som framgått vid beställning, eller den produkt du mottagit på annat sätt inte stämmer överens med din beställning ber vi att du kontaktar oss så snart som möjligt på det sätt som framgår nedan.  

Du har enligt lag tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en produkt, förutsatt att du meddelar oss inom rimlig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Ett ursprungligt fel kan vara produkt- eller fabrikationsfel. 

 

Retur vid ånger eller reklamation 

Om du ska returnera en produkt (på grund av ånger eller reklamation) behöver du kontakta oss först. Vi ser gärna att du kontaktar oss genom e-mail på support@libero.se.  

Vid nyttjande av din ångerrätt kan du också använda ett standardformulär från Konsumentverkets webbplats. Du hittar den här. Vänligen skicka formuläret till e-mejladressen ovan.  

Vänligen notera att du måste returnera produkterna till oss på din egen bekostnad och risk, och vi rekommenderar att du använder en spårbar leveranstjänst, eftersom vi inte kan hållas ansvariga om paketet försvinner eller skadas under transporten. Kontrollera att du väljer en leveransmetod, där fraktleverantören levererar ditt returpaket direkt till adressen. Vi har ingen möjlighet att hämta på utlämningsställe. Produkter som skadats under transporten återbetalas inte. 

Vi erbjuder inte öppet köp eller bytesrätt utöver din lagstadgade rätt till ånger. Vill du byta en vara behöver du därför göra en retur enligt ovan samt göra en nybeställning för den produkt du önskar istället. 

  

Återbetalning 

Vid en retur på grund av ånger eller reklamation ersätts du via den metod som användes vid beställningen. Det innebär att du tillgodogörs poäng på ditt medlemskonto till den del poäng användes vid beställning, och till en del du betalade vid beställningen görs en återbetalning via din ursprungliga betalningsmetod. All återbetalning hanteras av Klarna.  

Vi strävar efter att ersätta dig utan onödigt dröjsmål, men senast inom 14 dagar efter att vi har mottagit de returnerade varorna. Vi avvaktar med att ersätta dig till dess vi mottagit de returnerade varorna.  

Om du returnerar en vara till oss utan att följa de anvisningar som finns i dessa villkor förbehåller vi oss rätten att varken återbetala, eller skicka tillbaka produkten till dig.  

 

Giltighetstid för digitala produkter 

Produkter som levereras digitalt har en begränsad giltighetstid, som anges på produkten eller i det e-mail som produkten levereras med.  

 

Ansvarsbegränsning 

Vi kan inte garantera att bilderna på produkterna i shoppen återger produktens exakta utseende eller egenskaper, till exempel kan färg återges olika beroende på den skärm som används för att besöka shoppen. Samma gäller för personifierade produkter såsom fotoboken som skapas i appen. 

Vi reserverar oss för eventuella fel i shoppen, som pris eller produktinformation m.m. Vi förbehåller oss rätten att justera ev. fel i efterhand. Vi reserverar oss också rätten att justera pris, samt för slutförsäljning, tekniska problem och ev. felskrivningar i shoppen.  

 

Kontakta Libero Support 

support@libero.se

 

Hur dessa villkor förhåller sig till lag 

Det som anges i dessa villkor ska ses som en komplettering av de rättigheter du som konsument har enligt lag och avser inte att inskränka dem på något sätt.