App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Träning under graviditet

Hej! Är det någon mer än jag som inte tränar under graviditeten? Har aldrig varit någon träningstjej..men får lite ångest när man läser överallt hur viktigt det är med träning under graviditeten...

2021-01-24
Tereseee
Tereseee
Gravid i vecka 32

Med första barnet tränade jag liknande crossfit och ridning flera gånger i veckan fram till v. 32 då ischiasen och orken sa ifrån, därefter blev det promenader. Gick ändå upp 25-30 kg.

Med barn nr 2 fanns inte tiden till den mängden träning. Rörde mig tillsammans med 2,5-åringen bara i princip 🙄 Kroppen kändes likadant som första graviditeten och jag gick upp lika mycket 😅

All träning som blir av är bra träning. Promenader i rask takt är underskattat, otroligt skönt att bara gå och låta hjärnan "göra det den vill" 😊

2021-01-25
89sandra
89sandra
Bebis på 5 månader

Denna kommentar har tagits bort av dess författare.

2021-01-25
89sandra
89sandra
Bebis på 5 månader

Abborre - hur känns/fungerar löpningen för dig och hur van löpare är du sedan innan? Jag har inte löptränat sen november pga stukning och dåligt mående i graviditeten. Är i v 12 nu och börjar bli sugen på löpning igen, men gruvar mig lite då det känns som att jag kommer få börja om på noll pga dålig löpform, gravidflås och viktuppgång. Funderar också på hur länge löpningen kommer funka för kroppen.

2021-01-25
Frida93
Frida93
Gravid i vecka 17

Jag har hittills behållit träningstiden sedan innan graviditeten, dvs 60-70 min löpning alt cykling + lite styrka varje dag samt promenader. Skillnaden är att intensiteten minskar så numera kommer jag inte lika långt i spåret på den av tiden. Har mått jättebra under hela graviditeten förutom att jag blir trött på kvällarna. Tror dock jag hade varit ännu tröttare om jag inte tränat.

2021-01-25
Abborre
Abborre
Gravid i vecka 33

Jag är en sån dåre. Tränade ända fram tills dagen före förlossning och började igen två veckor efter. Tung styrketräning!
Men det är inget jag skulle rekommendera för någon som aldrig tränat tidigare!
Aktivera dig istället men något du kanske gillar bättre, simma? Promenera? Cykla? Åka skidor? Ja du förstår... Kroppen gör gott i att röra sig under graviditeten samt för återhämtning efter förlossning.
Men jämför dig inte med andra! Du måste utgå ifrån din egna kropp och dina förutsättningar:-)

2021-01-25
AGARD91
AGARD91
Bebis på 10 månader

Tränade 3-5 ggr i veckan innan graviditeten, men har nu inte tränat sen v 5/6 (är i v 12 nu) pga dåligt mående. Vill så gärna komma igång igen då jag gillar att träna. Känner mig också stressad över det pga att jag har en gammal skada i ländryggen som blir bättre av träning, och som har blivit sämre nu av att jag inte tränar, är rädd för illa den ska kunna bli senare i graviditeten. Problemet är att jag verkligen måste hushålla med energin, blir så deppig och ledsen på kvällarna om jag är för trött och det krävs inte jättemycket för att bli så trött just nu 😴😣

2021-01-25
Frida93
Frida93
Gravid i vecka 17

Har aldrig brytt mig om att träna, inte förrän jag blev gravid! Läste att ju mer man tränar desto mer syre kommer till blodet och desto mer syre till bebisen. Varje litet gympapass gör så bebisen mår ännu bättre, tänkte jag, och var för första gången motiverad.
På youtube finns videos med bra gravidgympa, jag tyckte prenatal workout med BodyFit by Amy var roligt och lagom! 20 minuter här och där bara, skönt för ryggen också. Men man måste ju inte!
Nu är jag inte gravid längre och slutade genast träna...

2021-01-25
Levira
Levira
Bebis på 5 månader

Aldrig tränat innan , aldrig tränat under graviditeten och aldrig tränat efteråt :) hade hur bra som helst graviditet ä förlossning

2021-01-24
Leab
Leab
Barn på 2 år och 10 månader

Jag tränar inte under graviditeten. Min BM säger 30m promenad om dagen och innan vecka 9 gick det lätt men nu så är jag nöjd om jah orkar gå runt kvartet långsamt för det är smärta i ljumskarna och kan inte lyfta ena benet ordentligt 😂
Ska börja med lätt yoga som kan hjälpa mot foglossning, men siktar in mig på att börja hålla igång efter graviditeten med promenader igen 😊

2021-01-24
philly66
philly66
Gravid i vecka 29

Jag tränade 3-4 ggr i veckan plus två hund promenader om dagen innan jag blev gravid. När jag blev gravid försökte jag bibehålla min träning. Jag cyklar för det mesta men när jag var i femte eller sjätte månaden la jag av. Jag tyckte det kändes så obehagligt med sammandragningarna och istället fokuserade jag enbart på min hund och våra promenader. Till slut var jag så svullen och hade så ont att vovven fick åka på semester till mina föräldrar. Men jag tror definitivt på att träna. Så länge man känner att man orkar och gör något man tycker är kul och som inte gör ont då givetvis. Man kan ju köra olika rörlighetsövnimgar i kombination med promenader. Frisk luft är ju super! Sen tror jag man återhämtar sig bättre efter en graviditet om man tränat kontinuerligt innan graviditeten.

2021-01-24
JosefineTeng
JosefineTeng
Bebis på 10 månader

Var mycket fysiskt aktiv innan graviditeten, men nu under graviditeten har jag i perioder knappt kunnat röra mig alls pga kraftigt illamående och foglossningssmärtor. Har den senaste månaden gått ut på promenader varje dag. Har som mål att gå minst 20 minuter om dagen, för att i alla fall få någon form av motion och frisk luft.
Känns väldigt ovant för mig att inte kunna träna, men försöker tänka att jag gör vad jag kan under de här förutsättningarna.

2021-01-24
LiliaGreta
LiliaGreta
Gravid i vecka 25

Har inte tränat under graviditeterna alls mer än det som har blivit under arbetet på en bondgård.

2021-01-24
ma78
ma78
Barn på 3 år och 2 månader

Hej!
Känner också pressen över träningen. Försöker att iallafall ta en promenad om dagen för att komma igång lite mer. Har aldrig heller tränat något på gym eller liknande innan men alltid försökt vara aktiv på fritiden istället för att bara hamna i soffan när man kommer hem. Är för tillfället sjukskriven så har svårt för att utföra någon form av annan träning än just promenaden.
Jag förstår att det finns många fördelar med träning både innan, under och efter förlossningen. Tror att fördelar finns i att man bara aktiverar sig i vardagen, kanske står o gör några knäböj innan man sätter sig i soffan eller tar en extra promenad runt kvarteret/huset när man lämnar soporna. Bara det lilla kan nog göra mycket.
Pressa dig inte att du ska stå o lyfta vikter eller ut o gå 1 mil för då kommer du absolut tröttna.
Gör saker som du gör dagligen till en träning, städningen eller tvätten (knäböj varje gång du ska plocka upp något från golvet eller när du tar ut ett plagg från tvättmaskinen gör du en knäböj. Gör själv aldrig rena träningspass för det anser jag inte ha tid till men att inkludera det i resterande vardagen underlättar då jag inte längre ser det som det träning (ordet sätter stopp i huvudet och jag tröttnar på en gång)😅
Istället för att säga att du ska träna, såg då jag ska aktivera mig 😊 psykologin gör mycket, men sen kommer det nästa steg att göra det o det är inte lika enkelt 🙈 lycka till!

2021-01-24
MagdaAndre
MagdaAndre
Gravid i vecka 17

Tänkte precis skriva inlägg om träning!

Jag tränade genom mina tidigare graviditeter och tror att det gjorde att jag höll mig relativt pigg och smärtfri genom hela processen. Hade lätt för att gå ner vikten efteråt också. Men då pluggade jag/hade flexibelt schema så hann träna då jag orkade. Brukade bli iaf 5-6 ggr/veckan. Styrka och kondition på gym.

Den här gången har jag inte den lyxen utan måste träna innan/efter jobbet och på helgen. Det gick bra först men nu såhär halvvägs in börjar jag märka att jag inte riktigt orkar gå upp 04 och träna innan jobbet/ på kvällen efter jobbet (och då barnen fått sitt när dom är här). Blir för trött helt enkelt. Det blir gym max 4 gånger i veckan nu (oftast mer 2-3 gånger + att jag går till och från bussen ca 30 min). Jag är orolig att det ska göra att förlossningen blir svårare/att jag ska få mer ont längre fram i graviditeten (har redan börjat få ryggont) + att jag är mycket mer missnöjd med min kropp denna gången. Har gått upp 3-4kg hittills men det är mest känslan av att inte hålla sig lika stark tror jag.

Det kan säkert gå bra även om man inte tränar men jag är orolig att återhämtningen och orken blir lidande? Någon kanske har erfarenhet av båda? (Och så söker jag tips om hur man får mer ork till träningen)

2021-01-24
Vers
Vers
Gravid i vecka 26
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...