App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Foglossning

Jag har kommit till den punkten då jag börjar känna mig desperat efter tips ang foglossning. Under min förra graviditet hade jag ingen problem med foglossning alls men nu under den andra graviditet så kom det ganska tidigt, i vecka 20 nånting. Det blir bara värre och värre. Nog att det gör ont under dagarna men nätterna är fruktansvärda. Kan inte ligga på något sätt som inte gör ont, att vända sig om från ena sidan till den andra är fruktansvärt. Jag har ett foglossningsbälte men känner dessvärre inte att det hjälper mig något. Har ni något tips mot foglossningen? Eller något tips hur man ska kunna somna om nätterna när man har så ont? Och när gick eran foglossning över? Tacksam för svar!

2020-01-18
FamiljenM
FamiljenM
nyfödd bebis

Hej,
Jag gick till en sjukgymnast och jag känner att det hjälpte fram till de sista två veckorna. Då var jag soffliggandes mesta delen av dagen, gick korta promenader när jag kände att det var okej.

2020-01-21
Mikaela9
Mikaela9
Gravid i vecka 24

Kryckor avlastar massor!!! Blev igångsatt för jag var liggandes sista månaden pga foglossning😞

2020-01-19
8kee6
8kee6

DU har fått bra tips, här kommer några till:
* Vila mer på dagarna. Så du inte har så ont på nätterna. Sjukskrivning om du inte kan få avlastning på jobbet.
* TENS-apparat kan du hyra eller låna hos barnmorskan eller en sjukgymnast. Funkade bra!
* Byt till satin eller sidenlakan och pyjamasbyxor av samma material, så bromsas inte kroppen upp när du vänder dej och det gör inte lika ont att vända sig i sömnen.
* Tänk hela tiden på hur du går, inte minst i trappor, gå som ett barn - ena foten till nästa steg, fot 2 till samma steg. Du kan inte gå som vanligt.

2020-01-19
solskensmamman
solskensmamman

Känner igen det du beskriver, hade exakt samma besvär. Har haft den oxå tidigt. Har fått min bebis drygt 5 månader sen och då försvann alla besvär. Det som hjälpte mig och lindrade lite
Lång kudde eller flera kuddar imellan knäna och fötterna under sömnen.
Bäckenlyft övningen
Vid promenader ta flera pauser och gå med korta steg. Stora steg trigger smärtan.
Ta alvedon om du vill.
Besvären försvinner inte men de lindras. För mig blev de bättre mot slutet och när jag tränade och gjorde ovan. Hoppas att det ska gå över snart för dig

2020-01-19
Maria och Eliana
Maria och Eliana
Bebis på 6 månader
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...