Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Tips på träning

Hej! Ni som tränar under graviditeten, ge mig tips på vad! Jag är LIVRÄDD för missfall. Innan tränade jag knäböj, marklyft, bänkpress t.ex. men är ingen van träningsmänniska, började i våras. Lite då och då lixom. Kan jag fortsätta utan att va nojjig eller ska jag träna andra övningar? Isåfall vaaad

2019-10-04
979797
979797
Gravid i vecka 7

Hej. Är gravid med nr 4 och har alltid hållit igång under graviditet förutom en gång då jag hade onda förvärkar och blev ordinerad vila, och det förde med sig att jag fick mer ont o hela grav blev så jobbig. Nu har jag känner efter, joggat framtill v 18, sen promenerat i terräng och simmat och har sluppit ha ont eller andra krämpor. Men, vad jag förstått och läst till mig ska man känna efter, pausa, dricka bra och inte maxa träningen, hålla pulsen måttlig och inte ta i 100%. Kroppen säger ifrån. Jag börjar må illa om jag tar i för mycket iaf. Lycka till. 👍🙂

2019-10-06
Nannah S
Nannah S
Gravid i vecka 31

Träning kan inte orsaka missfall!!
Om embryot först har satt sig så sitter det fast (missfall beror på annat än träning). Däremot ska man vara försiktig med att inte belasta bäckenbotten eller inte träna hårdare än innan graviditeten. Lyssna på kroppen och stoppa om man får sammandragningar eller ont :)

2019-10-05
Frst87
Frst87
Gravid i vecka 17

Ja jag ska prata med mvc också, träning ska ju vara bra! Ja hitta så bra rutin som det går, nu har jag en liten hemma också men de ska fungera sålänge sambon e hemma från jobbet :)

2019-10-05
979797
979797
Gravid i vecka 7

Ja, jag brukar träna. Fast det är svårt att få till bra pass nuförtiden med en bebis som vill ha uppmärksamhet:)

Jag tror inte att träning kan orsaka missfall, men tycker du ska ringa mödravården och fråga för säkerhets skull. Träning ska ju ge energi och endorfiner inte oro och ångest. Jag tränade som vanligt till halva graviditeten ungefär. Därefter sänktes alla vikter drastiskt med mer fokus på kontakt..

Så tidigt i graviditeten tänker jag att du har gott om tid för att hitta bra rutin. Passa på att göra utfall och andra övningar som inte går att göra sen ;)

2019-10-05
Cijon
Cijon
Bebis på 3 månader

Åh okej! Ja klart det går, men du kanske brukar träna? Jag är ny i träningsvärlden haha.. insåg efter förra graviditeten att jag har skadat min kropp rejält pga att jag valt bort träning för ”jag ör ju nöjd som jag är” men har nu lärt mig att det är styrkan i kroppen som behövs, och den hade jag INTE. Så behöver verkligen hålla igång så länge jag orkar! Nu har jag precis plussat, de är väl där jag tänker risken med missfall, väldigt nervös.

2019-10-05
979797
979797
Gravid i vecka 7

Jag körde mitt sista marklyftspass en vecka före förlossningen. Under förlossningen fick jag dessutom beröm för att jag var stark.
Man kan träna det mesta även som gravid. Men man måste anpassa lite. Sänk vikterna och intensiteten.
Övningarna måste också anpassas, till exempel köra bänkpress på sned bänk eftersom det inte är jättebra att ligga på rygg. Köra sumomark för att få plats med magen.. Det är extra viktigt att aktivera de inre magmusklerna och bäckenbotten vid varje lyft.
Träna inte de raka magmusklerna, så tänk bort situps och liknande.
Lägg gärna extra fokus på baksidan.
Och heja dig!

2019-10-05
Cijon
Cijon
Bebis på 3 månader

Du kan få ett träningsprogram av din bm men jag använde mig av youtube 👌🏼

2019-10-04
Dodosmamma
Dodosmamma
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...