Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Tips mot foglossning?

Hej! Är i vecka 22 och har senaste veckan börjat få foglossning. Främst ont i ländryggen och ner mot rumpan på ena sidan. Försökt läsa så mycket som möjligt men tips från de med erfarenhet är ju också alltid välkommet. Så därför undrar jag, vad är dina bästa tips för att underlätta foglossning? När är smärtan som minst? När blir den som värst? Har förstått att jag ska undvika trappor (vilket inte går då jag bor på tredje våningen utan hiss) och tänka på att hålla ihop benen när jag går etc, byta ställning ofta och undvika lyft och att böja mig. Vad mer? :) Tacksam för alla svar!

2019-07-28
Froosh
Froosh
Gravid i vecka 25

Åh vattengympa ska jag kolla upp. Vet du hur det är med simning? Tänkte att det skulle va en skön motionsform när man känner sig som en heffaklump. Vilket jag gör. Gått upp 12 kilo så det har nog gjort sitt med.

Gravidkudde har jag faktiskt! Dock så har den fått hålla sig borta nu när det varit så fruktansvärt varmt så har kört med en vanlig kudde mellan benen. Men bara det blir lite svalare så är den välkommen tillbaka i sängen 😁

Tack!

2019-07-29
Froosh
Froosh
Gravid i vecka 25

Gravidkudde säger jag bara! Det går naturligtvis med flera vanliga kuddar men att ha en kudde mellan benen och stöd i ryggen när man sover är guld!
Foglossningsbälte är kalasbra så fort man ska annat än sitta eller ligga.
När du får tid hos sjukgymnast kan du försöka få gå på vattengympa. Jag har hört att det är lite olika men jag älskade det! Inte nog med att det underlättade i flera dagar så kände men sig nästan rörlig där i vattnet!
Du kan även gå baklänges i trapporna så underlättar (detta kan man tillslut bli rätt snabb och säker på). Om det går så kanske du kan få hjälp med rastning av hunden? Hellre fler men korta promenader än långa men å andra sidan så ska du ta dig ner och upp för trapporna... Tänk på att gå korta steg när du går. Jag brukar tänka att jag ska på som om jag har en snäv långklänning a la Bridget Jones, haha såna borde vi ha hela tiden!

Grattis till graviditeten och hoppas förlossningen inte blir för jobbig!

2019-07-29
Selken
Selken
Gravid i vecka 19

Tack hörrni! Jag har köpt ett stödbälte och har på mig det i stort sett hela dagarna :)
Svårast känns det där med trapporna. Har hund så går upp och ner några gånger per dag, skulle ta en evighet att gå så tre våningar :p

Funderar lite på det här med promenader. Två kortare promenader på 20 minuter per dag? Kan det hjälpa eller stjälpa.

Sjukt svårt att komma fram till barnmorskan. Telefonkön fylls direkt på morgonen men får prova igen imorgon för att få boka föreläsning med sjukgymnasten.

2019-07-29
Froosh
Froosh
Gravid i vecka 25

Foglossningsbälte hjälpte riktigt mycket, var skeptisk innan. För mig fungerade långa promenader men träning pass/gym gjorde att det kom tillbaka så det fick jag sluta med. Avlastning för rygg, mage, bäcken när du sover. Sen finns det övningar du kan få av sjukgymnast men inte alltid så lätt att hitta tid och ork till tråkiga övningar ;)

2019-07-28
Donnabelle
Donnabelle
Gravid i vecka 33

Lyssna på smärtan vid foglossning och pressa inte kroppen igenom smärtan för då blir det värre. Det bästa är att växla mellan lagom aktivitet och vila och att vila när det gör ont. Gå ett steg i taget i trappor om det inte finns hiss. Gör det ont när du vänder dig i sängen så köp ett glidlakan, det är helt fantastiskt. Foglossningsbälte är jättebra om smärtan sitter bak, i korsrygg och rumpa, men har man den fram så gör bältet det värre. Jag går just nu runt med kryckor pga foglossningssmärta, är bara i v 18 så jag hoppas det lugnar ner sig snart.

2019-07-28
emc85
emc85

Jag hade själv fruktansvärd smärta under en del av min graviditet, tills jag lärde mig att ta hand om mig foglossning. Ett första tips är att skaffa ett bäcken bälte, som kan hjälpa att stabilisera och minskar smärtan :) När du går i trappor fick jag lära mig att " gå som ett barn", med båda fötterna på trappsteget samtidigt. Sitt inte med benen i kors, tänk på att hålla ihop höften när du reser dig ur ex sängen. Kolla med ditt MVC, hos oss fanns nåt som kallades för rygg- och bäcken skola med fysioterapeut där man fick tips och tricks :)

2019-07-28
Mandamamman
Mandamamman
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...