Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Tips på mat vid illamående

Hej, jag lider av brutalt illamående och känner att jag knappt fungerar som människa längre. Har testat både postafen och legrigan Comp men inget hjälper. Nu skulle jag vilja ha tips på annat som kan lindra illamåendet men även på saker som är lättätna (och inte smakar så illa att spy upp). Det enda som funkat över tid är ljummet vatten och grapefrukt men det är ju varken närings- eller energirikt. Tacksam för alla typer av tips.

2019-07-18
Josephine_G
Josephine_G

Jag mådde väldigt illa i början av graviditeten. Det jag kunde äta var frukt, smoothies och råa grönsaker/sallader. Så naturligt som möjligt och inte massor av kryddor eller fett.

2019-07-24
EkologiskFörälder
EkologiskFörälder
Bebis på 5 månader

Usch stackare!
Jag mådde tyvärr också extremt illa under hela min graviditet.
Jag åt så mycket ”naturellt” som möjligt.. alltså inte en massa röror, såser och kryddor i maten och dylikt. Soygurt med chiafrö levde jag nästan på, samt små åt på både frukt och kardemumma skorpor under dagarna och mellan målen för att hålla nere illamåendet.
Lycka till!

2019-07-23
SEKL91
SEKL91
Bebis på 16 månader

Dom fräschare smakerna av Proviva juicer och smoothies tyckte jag funkade en längre period. Men annars var det mest mjölk med skivad banan och cornflakes i mitt fall. Första riktiga maten jag började känna var ok var sushi faktiskt, nigiri med lax och avokado.
För att lindra illamående annars tyckte jag att halstabletter med citron/ingefärasmak var min största räddning.

2019-07-23
Korinten
Korinten

Är nog väldigt individuellt vad som funkar men jag har typ levt på kyld vattenmelon och rostad macka med smör och Jhonnys sötstarka senap

2019-07-22
MånensMamma
MånensMamma

Tack för alla tips, ska se om jag kan få legrigan utan koffein och se till att få i mig alla vitaminer, ska även fortsätta testa mig fram med saker som funkar.

Ett litet framsteg idag var iaf att jag inte mådde illa mitt på dagen så vi var hemma och fikade hos mina föräldrar men så fort vi backade ut med bilen kom illamåendet tillbaka.. Men jag väljer att se det som ett framsteg trots allt!

2019-07-22
Josephine_G
Josephine_G

Tror jag åt mest isglass, vattenmelon och drickyoghurt när jag mådde som värst. Glöm ej att ta gravidtabletter så du får i dig viktiga vitaminer och folsyra!

2019-07-22
Linamaria9
Linamaria9

Glömde skriva, lergigan comp innehåller koffein, be om lergigan utan. Då mådde jag mindre illa :)

2019-07-22
Kvinna30plus
Kvinna30plus
Bebis på 1 månader

Jag hade samma problem, mitt försvann efter 3,5 månader in i graviditeten. Detta fick jag dock i mig :

- blåbärssoppa
- kräm
- chips i små mängder
- Makaroner och brunsås
- mosad pototatos med smör
- mer dryck
- bullar

Fick lergigan utskrivet men det fungerade sådär,. Jag vet hur hemskt det är och att det känns hopplöst just nu men när illamåendet äntligen sen försvinner och du istället blir jätte hungrig kommer du förhoppningsvis njuta lite :)

2019-07-22
Kvinna30plus
Kvinna30plus
Bebis på 1 månader

Tack, thé med ingefära lät som att det kunde slinka ned🙈

2019-07-19
Josephine_G
Josephine_G

Jag drack ingefära te ja vet inte om de hjälpte eller om de va tron men för mej funkade de att starta dagen med en kopp eller tre ( Nu efter graviditeten klarar ja inte av de ) sen salta kex gick oxå bra för mej. =) de är nog bara att prova sej fram. Mer päron va min favorit i 9 månader. Va gravid sommaren -18 så de gick några Liter . Butiken jublar =)

2019-07-19
Loviatar88
Loviatar88
Bebis på 12 månader

Ett litet tillägg: Just det, jag tror att jag även har fått Sveriges bästa luktsinne så maten får gärna vara relativt luktfri eller åtminstone inte lukta illa... (även om det är rätt subjektivt).

2019-07-18
Josephine_G
Josephine_G
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...