Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Helt slut efter ett träningspass

Har alltid varit aktiv och är det i denna graviditet nu också. Försöker träna i alla fall 2-3 gånger i veckan. Men nu på senaste så är det som en lastbil kört över mig efteråt. Är i vecka 27. Jag är heeeeeeelt slut efter bara normal träning i 30 min. Resten av dagen får liksom spenderas på soffan. Och samma sak dagen därpå. Ska det vara såhär tungt? Har försökt sakta ner/ta det lugnare men det spelar liksom ingen roll. Man ska väl kunna träna och vara gravid? Hur gör ni andra som tränar? Blir ni lika slutkörda som jag efteråt?

2019-02-18
Okonkret
Okonkret
Bebis på 2 månader

Jag har också tränad mycket innan jag blev gravid, spelar volleyboll och sedan kör jag även styrketräning på gymmet. När jag blev gravid första gången fortsatt jag med volleybollen fram till vecka 34 om jag minns rätt, men så klart har jag berättad för tränaren att jag är gravid så han förstod att ibland behöver jag mer vila och så klart kastade jag mig inte efter bollen, slutade även hoppa då det kändes obehagligt i mage. Styrketräning körde jag fram till vecka 38 för att då blev vädret så fint att jag bestämde mig att ta långa ca 4km promenader istället. När det gällde styrketräning så trodde jag inte i början att graviditeten kommer påverka det så jättemycket, men det gjorde det, fick sänka vikten ordentligt för att klara av visa övningar, sedan så googlade jag och laddade ner övningar som var anpassad för gravida och jo, kände jag att jag hade en tuff dag och sov dåligt och orken fanns inte så var jag glad om jag tog mig till gymmet och körde åtminstone 30min även om det innebär mycket vila. Nu är jag gravid med andra barnet, slutade med volleyboll i vecka 33, av olika anledningar körde jag ingen styrketräning även det från vecka 33, men ska försöka få åtminstone ett pass nästa vecka. Min tips är googla på övningar anpassade för gravida, vila lite extra när du tränar, hitta kanske något sort mamma träning i närheten (vet att Nordic Wellnes har sånt mamma move, även andra gym har det) och ta det lugnt. Det är så klart bättre att träna och vara aktivt än att ligga på soffan men som andra skrev lyssna på kroppen. Du kanske behöver sakta ner ännu mer? Testa dig fram och lycka till :-)

2019-05-05
SILA81
SILA81
Bebis på 2 månader

Jag tränade mycket (ca 5 pass á 60-90 min) innan graviditeten och så mycket jag ville/orkade under graviditeten men efter typ v. 25 blev det betydligt tyngre och sista veckorna (födde i v 36+3) var det väldigt tungt men jag anpassade träningen och tempot efter vad jag orkade. Samma sak efter FL. Blev dyngsur av svett låååång tid efter FL även fast jag anser mig vara i god form. Tror dock att det (i mitt fall) var mycket i min hjärna som hela tiden strävade efter att prestera "som jag brukar" och att jag inte tog hänsyn till graviditet eller FL även fast jag tyckte att jag drog ner på vikt/tid/tempo etc. Så lyssna på kroppen och lita på att den vet vad den orkar och inte!

2019-02-20
MammaKotte
MammaKotte

Jag har tränat innan graviditeten och även under. Körde en sån "gravid pass" hemma och promenader. Första ggr jag såg passet tyckte jag att det var för lätt men icke. Iaf inte för mig. Hade lite svårt att förstå att kroppen behövde mer vila och att jag orkade inte lika mycket som innan graviditeten. Sedan är alla olika förstås, men så var mina erfarenheter.

2019-02-19
Alionken
Alionken

Hej! Jag är gravid i vecka 23 med vårt andra barn och tränar i vanliga fall 5-6 gångar styrketräning i veckan. Under min första graviditet fortsatte jag att träna regelbundet 4-5 gånger/vecka men naturligtvis anpassat efter mående osv.
Det funkade jättebra så jag kör samma recept även denna gången och kan väl känna, som du också, att träningen tar på kroppen på ett helt annat sätt nu under graviditeten - jag måste också planera in mina träningspass lite utifrån om jag har en dag med mycket/lite att göra, just för att ha med orken till resten av dagen.
Jag tänker att det är så det är och om du har möjlighet att komma iväg utan att det förstör för mycket annat i din vardag så är det guld värt! Förlossningen, återhämtningen efter, alla krämpor osv osv upplevde jag personligen var helt överkomliga, mycket av det tackar jag träningen för :) Duktigt att du tränar och håller uppe motivationen trots motgång - det kommer gynna dig i slutändan! Men tänk samtidigt på att det är viktigt att ta hand om dig själv också och om du brukar att känna din kropp väl så tror jag också du vet vilka dagar du verkligen bör vila :)
Lycka till med både träning och bebben i magen! :)

2019-02-18
Lokolo
Lokolo
Barn på 2 år och 3 månader

Känner så igen mig iaf i början på graviditet.
Kunde inte ens promenera normalt utan att bara flåsa och bli oerhört trött. Kunde inte ens köra kondisträning då jag knappt kunde få upp pulsen utan att känna mig så andfådd. Styrketräningen blev inte av lika ofta för min del och har inte riktigt kommit in i det igen. V 7- 10 var jag som en zombie. Sov och bara sov. Träning blir av 3-4 ggr i veckan,orken finns inte riktigt där än. Undrar om det blir lika jobbigt på slutet igen? Hemsk trötthet. Hoppas det vänder för dig.

2019-02-18
Annie1908
Annie1908
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...