App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Förskola eller ej

Har en son som fått plats på en omtyckt förskola vi köat till i 1 år då meningen var att vi båda skulle börja jobba mer procent igen. Sonen är snart 2 år. Är nu gravid med syskon som väntas komma om ett par månader. Jag tänker och tänker så jag snart blir tokig om jag ska ta platsen och skola in honom och låta honom gå då 15/h i veckan eller ha honom helt hemma? Han är social av sig och gillar mycket att träffa andra barn. Vi har en hel del vänner som har jämngamla barn som vi träffat mkt, men alla har återgått till arbete så tiden att träffas finns inte lika mkt längre. Hur har/hade ni andra gjort? Någon som vill dela med sig?

2018-09-02
Pewwelin
Pewwelin
Bebis på 15 månader

Denna kommentar har tagits bort av dess författare.

2018-09-06
Jenny Elisabeth
Jenny Elisabeth

Tackar återigen för alla svar ni ger mig :) fler som vill dela med sig hur ni gjort? :)

2018-09-04
Pewwelin
Pewwelin

Håller helt med att det är sunt att inte ta illa vid sig vid allt man läser. Men ser fortfarande inte hur det hänger ihop med dömande åsikter/ alt bara åsikter? Man måste väl varken behöva må dåligt eller känna sig träffad för att kunna konstatera huruvida något är dömande eller ej? Vet att det finns mycket dömande åsikter kring färdigmat/barnmatsburkar. Men det gör mig inte mindre benägen att till största delen ge mitt barn sånt Utan att må dåligt över det. Bara ett konstaterande från min sida att folk alltid kommer ha åsikter om hur andra väljer att göra, och vissa ämnen triggar mer än andra. Bland annat hur föräldralediga ställer sig till förskola

2018-09-03
Mislan
Mislan
Barn på 1 år och 7 månader

Hade jag fått den åsikten/kommentaren hade jag inte sett det som dömande nej utan vart mer nyfiken och frågat varför hen tycker så för att få en bättre förståelse för varför! Men som sagt,vi alla är så olika hur var tar saker och ting! Jag väljer att försöka läsa det ur en annan vinkel och inte ta illa upp för det mår jag bäst av och alla runt mig☺️

2018-09-03
8kee6
8kee6

Vad är i så fall killnaden på tycke/åsikt och att dömma? Om jag säger att jag ammar för jag anser att det är det smidigaste och bästa för mitt barn är det min situation, om jag säger detsamma men att jag aldrig skulle få för mig att flaskmata eftersom amning ur ren förskningssynpunkt är bättre och att jag inte förstår mammor som väljer flaska för att de är obekväma med att amma bland folk, anser jag att det är dömmande. Oavsett om någon tar illa vid sig eller inte

2018-09-03
Mislan
Mislan
Barn på 1 år och 7 månader

Jag anser att deras kommentarer är deras tycke och åsikter och väljer att inte se det som dömande☺️Så länge man är trygg i sig själv o accepterar andras olikheter behöver inget kännas fel eller dömande! (min åsikt) hoppas ni alla kan läsa den utan att döma utan acceptera/respektera det☺️

2018-09-03
8kee6
8kee6

8kee6, "skulle aldrig få för mig att göra..." Eller "köper inte argumenten..." är väl med dömande ton och inte ett öppet sätt att förklara sin egen situation? Förstår inte hur du läser det i positiv ton mot hur andra agerar. Majoriteten i denna diskussion har barn några timmar på fsk för att de utgår ifrån att deras barn mår bäst av det så självklart får man anta att det är så i allas fall.

2018-09-03
Mislan
Mislan
Barn på 1 år och 7 månader

Varför blir det alltid så? Ser ingen som dömt någon annan härinne? Alla väljer vad som är rätt för deras familj och många svarar hur de gjort och varför! Jag upplever att de som har sina barn 15 timmar på förskola ofta känner sig dömda av de föräldrar som inte väljer det? Varför då!? Om man känner att någon annans livstil och val ger en ömmande tå får man nog gå till sig själv och fråga varför man känner så. Man väljer också hur man vill läsa svaren, på ett negativt eller positivt sätt! Vill avsluta med att säga att vi gör det som vi tror är bäst för våra barn!

2018-09-03
8kee6
8kee6

Självklart är detta ett hett ämne med många olika svar, men jag föredrar ändå att höra hur alla andra har gjort, lite tankar hur ni skulle göra osv :) så är tacksam för era svar! Kändes bättre att skriva här än på tex familjeliv. Jag förutsätter alla gör det som är bäst för sitt barn och sin familj, men eftersom jag inte har något barn sen innan som gått på fsk så är det svårt för mig att veta hur det är :) men verkar som de flesta barn trivs bra där och har kul. Är mest rädd att sonen ska känna sig undanskuffad, att mamma hellre umgås med bebisen än med honom. Samtidigt försöker jag tänka att 15 h i veckan (max) är ju egt inte alls speciellt många timmar, speciellt inte om han trivs. Å jag har ju ändå möjligheten att välja, trivs han verkligen inte så får jag kanske ha honom hemma ist.

2018-09-03
Pewwelin
Pewwelin

Hej! Nu har jag bara en liten plutt än sålänge men jag tror att om jag varit i din situation hade jag skolat in den store för att få behålla platsen, sedan när bebis kommit hade jag försökt ha stora barnet hemma så mycket som det går för att undvika att bebisen skulle bli smittad av "dagisbaciller". Men sedan när bebis är mer tålig och har bättre immunförsvar skulle jag nog, om stora barnet ville, låta hen gå 15 h/veckan!

2018-09-03
Moivil
Moivil

BRA! Ska det stå såklart 😉

2018-09-03
Lily1988
Lily1988

Bea svarat Mislan 👍😀

2018-09-03
Lily1988
Lily1988

Fö oss var det aldrig någon tvekan om att dottern skulle gå kvar på förskola. Hon går 4 dagar i veckan mellan ca 8:30 - 15.
Jag frågar henne varje morgon om hon vill gå till förskolan och hon utbrister alltid ett stort JAAAA! Mamma och pappa i all ära. Men att få leka hela dagarna tycker hon är hur roligt som helst.

2018-09-03
moaeg
moaeg
Barn på 1 år och 11 månader

Håller med om att det inte finns något rätt och fel. Dessvärre är detta en sån fråga där alldeles för många mammor dömmer andra (vilket jag tycker mig kunna se bara bland dessa kommentarer). Jag har också ett väldigt socialt barn men känner inte så många med jämnåriga vi kan umgås med på dagarna vilket gjorde att det blev ett lätt val att behålla dottern på förskola ca 4 h per dag. Öppna fsk kan såklart bli ett alternativ till vanliga fsk när lillebror blivit lite äldre.
Men jag tycker inte man ska ha dåligt samvete att låta sitt barn vara på fsk några timmar på dagen. Det finns en pedagogisk grund i den, och tror dessutom att många barn kan må bra av att få leka med andra som är i samma stadie och inte bara försiktigt och lugnt med en spädis.
Men visar det sig att barnet vantrivs, eller bara hellre verkar vilja vara hemma med dig och bebis är det ju inga konstigheter att plocka ur fsk

2018-09-03
Mislan
Mislan
Barn på 1 år och 7 månader

Jag hade själv inte skolat in mitt barn bara för att det kommer ett syskon! Barnet har det bra hemma och vet inget annat heller! Jag var hemma med båda och sen skola jag in båda barnen på förskola tillsammans! Vart toppen tycker jag! Nu kommer 3an i januari och då skall mina barn gå 15 timmar och de är då 3 och 4 år gamla☺️

2018-09-03
8kee6
8kee6

Min 2-åring älskar förskolan! Han började vid 16 månader och först försökte vi med lite kortare dagar men då ville han inte följa med hem,. Jag tänker så här: Om du börjar skola in och barnet visar sig hata föris är det väl bara att sluta med det, lättare att ta ur förskolan än att få ny plats om ni ångrar er,. Kan vara rätt skönt att ha den där platsen i samband med förlossningen med, speciellt om det blir utdraget eller komplikationer så slipper det äldre syskonet se oroliga släktingar,. När jag och syrran fick vår bror så blev det en lite längre dag för oss på det som då hette dagis, roligare än när jag och mormor väntade på att syrran skulle komma

2018-09-03
JennyLowerot
JennyLowerot
Barn på 3 år och 9 månader

Säger bara såhär, alla barn är olika, både stora barnet o bäbis som kommer, svårt att säga vad du ska göra. Vår flicka på 2,5år ääälskar fsk o då känns de bra att hon kan vara där 15tim/v o leka/utvecklas/stimuleras osv osv, o när hon sen kommer hem så har hon förhoppningsvis en pigg o glad mamma o syskon 😀

2018-09-02
Lily1988
Lily1988

Jag har en dotter på två år och en på åtta manader. Min "stora" går 15 timmar på förskola tisdag-torsdag och det är superbra för både mig och henne. Hon älskar att vara på förskolan och leka med jämnåriga en liten stund och jag får dels lite egentid med min lilla som tex används till att gå på babysim, dels så får jag tid att vila en stund de dagar som kommer efter sömnlösa nätter.
Jag tycker att det är jättebra att man blir erbjuden 15 timmar för äldre syskon så att dom får uppleva ett socialt samspel med jämnåriga utanför hemmet och utan mamma och pappa i tidig ålder. Dom lär sig oerhört mycket och får dessutom mycket glädje ut av det. 😊

2018-09-02
JosefineRoos
JosefineRoos
Barn på 2 år och 2 månader

Vår son är 1,5 och syskon på ingång om fem veckor, kommer ha bägge två hemma. Absolut kommer det bli slitigt men resonemanget ”jag kan inte aktivera den stora samtidigt som jag tar hand om den lilla” köper jag inte när barnen ändå är så små, klart det går :)

2018-09-02
Angelicaetzner
Angelicaetzner

Håller med om allt Freudberg skrivit! ☺️👍🏻 Det jag kan lägga till är att det kan dyka upp svartsjuka hos det äldre syskonet, och förskolan kan vara en fristad från bebisen. På förskolan kommer allt att vara som vanligt när hemmatillvaron är annorlunda (plus att det så klart är skönt för en som förälder att slippa "vakta" på barnen, jag kan just nu inte gå på toa utan att ta med bebis för att storasyster är så svartsjuk att hon kan nypa/putta/slåss när som helst).

2018-09-02
Vega
Vega

Har valt bort förskola helt, har en 5 åring och en 2,5 åring och har en bebis i magen som kommer vilken dag som helst. Skulle aldrig lämna mina barn på förskola om jag själv var hemma.

2018-09-02
Nicolina90
Nicolina90

Som förskollärare är den första tanken som slår mig att det är en fördel, om du nu ska ha barnet där efter att syskonet kommer, att ni hunnit ha en trygg inskolning och bygga relationer till pedagogerna nu innan det är dags för bebis:)
Alla barn reagerar väldigt olika på förskola och alla förskolor varierar i kvalité. Då har du tid på tid att ge den tid som behövs.
Finns såklart många vinningar för din tvååring. Tex att skapa själv och skapa egna relationer till andra barn och andra vuxna.. Menar inte att du inte gör tillräckligt utan bara att vi alla människor är olika i olika miljöer och behöver få chans att göra det lite på egen hand. Mitt barn kommer hem med massa nya kunskaper och perspektiv jag aldrig hade kunnat dela med mig av. Det är positivt tycker jag :)

Tänker också att det kan vara en bra grej för hela familjen sen när bebis kommit= stora syskonet kan få utlopp för sina intressen och idéer medans du får tid att lära känna det nya barnet och kanske ha extra energi kvar när det stora ska hämtas :)

2018-09-02
Freudberg
Freudberg
Bebis på 11 månader

Det finns inget rätt och fel då alla barn är olika. Men jag kan dela med mig av hur vi gjort och jag tycker det i dagsläget funkar riktigt bra. Sonen blir två om en vecka och jag är gravid med syskonet som beräknas i oktober. Han går sin andra vecka nu på förskolan och han verkar ha väldigt roligt där, även om vissa dagar är sämre än andra. Han går korta dagar mån-fredag nu i början för att komma in i rutinerna, men när syskon är här har vi tänkt att han bara ska gå tre dagar i veckan, också korta dagar. (,samt va hemma första 10 dagarna efter förlossningen) Är barnet socialt, aktivt och pratar då kan förskolan vara mycket givande. Märker man att det inte funkar, då kan man ju alltid avbryta, och på många sätt är det ett guldläge att skola in medan man är hemma och kan erbjuda barnet korta dagar. Tror det är fördelaktigt att testa förskolan innan syskonet kommer, men att göra det efter kan också bli bra. Handlar lite om barnets ålder, personlighet, utveckling och era förutsättningar.

2018-09-02
Noriisabel
Noriisabel
Bebis på 17 månader
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...