App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera
 

Känns tungt och behöva lämna henne

Hon lär vara 8 mån i juni när min föräldraledighet tar slut. Var tvungen och ta ut alla dagar i veckan för att jag fick lite pengar från soc. Jag kan ju visst ta ut mannens dagar, men alla i omgivningen pushar mig till ett jobb. Det känns också att jag behöver komma ut lite och göra annat än bara vara hemma. Lilla tjejen får ju ersättning nu på dagarna gröt och annat, ammas bara på kvällen nu.. Men känns ändå jobbigt bara tanken av att inte få se henne 8 timmar om dagen.. Min mamma och svärmor kommer ta hand om henne under tiden jag jobbar.. Jag vill men vill ändå inte, är så kluven.. Vi behöver en större inkomst än den jag har, också en anledning till varför jag måste jobba.. Ville bara skriva av mig lite, någon annan som också gjort detta? Jobbat när lillen är så liten?

2014-05-04
batgirl
batgirl
Barn på 3 år och 9 månader

Solskensmamman, jag pratade med mannen igår och det lutar sig mot det att ta ut alla hans dagar, vi vill bli gravida igen inom 1 år och då vore det lika bra och ta ut dagarna annars brinner dom dagarna inne, dessutom så ringde inte ens chefen mig.. Så jag antar att det inte finns plats för mig så lika bra o skita i det.

2014-05-07
batgirl
batgirl

Bäst vore väl om du tar hans dagar. Annars försvinner de ju bara! Samt hittar ett jobb och jobbar heltid eller deltid (fyll på med FP så du har inkomst eller FP motsvarande 5 heldagar per vecka).

2014-05-06
solskensmamman
solskensmamman

Är det sant det visste jag inte!

2014-05-06
batgirl
batgirl

Ja det känns ju lite som att jag överger henne.. Men jag känner också att JAG behöver komma ut lite.. Jaja detta löser sig nog på något sätt vi får se hur det blir :(

2014-05-05
batgirl
batgirl

Rjellis, ja du har rätt ekonomin behövs ju. Och hon känns lagom stor nu, hon klarar ju sig utan mig på dagarna då hon dricker ersättning på dagarna och äter även.. Så vi får se om chefen ringer mig imorgon och vad hon har o säga annars får jag ta mannens dagar

2014-05-05
batgirl
batgirl

Ja för min tjej är 6 mån, mina dagar tar slut 27e juni och då hinner hon bli precis 7 mån. Så jag ska ringa fk en gång till och begära hans dagar!!

2014-05-05
batgirl
batgirl

Jag ringde och frågade om jag kunde jobba deltid, hon sa att hon skulle ringa mig imorgon så vi kunde prata ytterligare. Jag hade tänkt mig jobba 4 h 4 dagar i veckan och ta föräldrar ledig 3 dagar i veckan. Ta pappans dagar då, fk kunde jag inte ringa för de var så lång kö tid. Är det verkligen säkert att jag kan ta hans 60 dagar om jag har hela vårdnaden? 4 h kan jag tänka mig och jobba 8 h ska jag inte ta, har tänkt och 8 h känns för lång tid. Annars skiter jag i jobb om jag inte kan jobba deltid och tar ut hela mannens dagar, vi har det inte dåligt ekonomiskt men min tanke var att den KAN bli bättre, och dessutom så får jag en bättre föräldrar penning nästa gång jag blir gravid vilket vi vill bli inom 1 år.

2014-05-05
batgirl
batgirl

Jag ska ringa imorgon och prata med chefen, ska se om jag kan jobba halvtid. Jag vet faktiskt inte jag visste inte att alla dagar tillfaller mig då måste dom på fk sagt fel, ska ringa dom också imorgon!!

2014-05-04
batgirl
batgirl

Hej! Läst lite i tråden och du kan visst begära att få dom sista 60 dagarna som är låsta på din sambo. Ring in till fk och säg som det är. dom kommer be om ett personligt brev där du beskriver er situation. Sen ett läkarintyg som intygar att din sambo aldrig kommer kunna ta ut föräldraledighet för erat barn. måste gälla minst för dom 8år man har tid att ta ut föräldradagarna. vet att det funkar. känner många som fått göra så och fått de godkänt. hoppas de löser sig!

2014-05-04
EmmaSa
EmmaSa

Jag har redan ensam vårdnad om henne, och dom har begärt att jag redan i juni när hon är 8 mån ska söka om dagis plats.. I Helsingborg bor jag, jag har begärt ut alla dagar även lägsta och dom kompletterar sen med resten av pengarna som behövs

2014-05-04
batgirl
batgirl

Godkänner soc att du tar ut lägstanivådagar och fyller upp med socialbidrag? För socialen kan väl knappast kräva att ditt barn ska in på förskolan redan vid åtta månaders ålder?  Och de kan åtminstone inte kräva att farmor och mormor ska ta hand om barnet.

Om detta inte går, så finns det ett sätt att ordna så att du kan ta ut de sista 60 dagarna också... Om du och pappan är överens. Om ni skriver över hela vårdnaden på dig, har du rätt till samtliga föräldrapenningdagar. Ni kan sen ändra tillbaka till gemensam vårdnad igen, när dagarna är slut.

2014-05-04
ElinVS
ElinVS
Barn på 2 år och 7 månader

Har pratat med dom, dom säger att de 60 dagarna kan jag inte ta :/

2014-05-04
batgirl
batgirl

Jo risken är Ju att dagarna brinner inne, jag får för tillfället stöd från soc det är därför mina dagar tog slut så snabbt för jag var tvungen att a ut alla dagar i veckan.. :/

2014-05-04
batgirl
batgirl

Norrlänning.. Ja jag känner lite så som du skrev i din kommentar.. Det är det dom gör mig kluven.. Det är så mycket som händer runt omkring att jag inte vet vad jag vill. Vill bara stänga ute omvärlden och andas lite för mig själv

2014-05-04
batgirl
batgirl

Han är en 25 år gammal sjukpensionär efter att ha blivit skjuten i huvudet, bröst och arm för några år sen. Efter den händelsen har han aldrig varit sig lik som han var innan. Han kommer aldrig kunna arbeta mer i hela sitt liv, om han tar ut sina pappa dagar så lär han få mindre pengar idag än va han får ut från sin livränta, för som jag har uppfattat det så kan man inte få ut båda samtidigt eller hur? Livränta + föräldrar penning? För mig spelar det ingen roll för jag får ändå lägsta föräldrar penning. Jag tror också farmor och mormor pushar för att kunna ha dottern om dagarna, han lär ju så klart vara där hemma också men grov jobbet som mata byta blöja osv kommer farmor och mormor göra.. Men tanken av att någon annan ska ta hand om henne, gör mig lite ledsen, det är ju jag som har gjort det i 6 månader och nu känns det som att jag ska lämna över vårdnaden haha....

2014-05-04
batgirl
batgirl

Han är en 25 år gammal sjukpensionär efter att ha blivit skjuten i huvudet, bröst och arm för några år sen. Efter den händelsen har han aldrig varit sig lik som han var innan. Han kommer aldrig kunna arbeta mer i hela sitt liv, om han tar ut sina pappa dagar så lär han få mindre pengar idag än va han får ut från sin livränta, för som jag har uppfattat det så kan man inte få ut båda samtidigt eller hur? Livränta + föräldrar penning? För mig spelar det ingen roll för jag får ändå lägsta föräldrar penning. Jag tror också farmor och mormor pushar för att kunna ha dottern om dagarna, han lär ju så klart vara där hemma också men grov jobbet som mata byta blöja osv kommer farmor och mormor göra.. Men tanken av att någon annan ska ta hand om henne, gör mig lite ledsen, det är ju jag som har gjort det i 6 månader och nu känns det som att jag ska lämna över vårdnaden haha....

2014-05-04
batgirl
batgirl

Jag började jobba 50%, när min äldsta var nio månader. Sambon var då hemma, pluggade deltid på distans. Det funkade jättebra, inga problem att vara ifrån sonen de timmarna. Men, då var han ju med sin pappa. Ja ghade inte velat lämna honom till någon annan då. Men det måste ju du känna själv, hur mycket du är beredda tt överlåta ditt barn till dess mormor och farmor...

2014-05-04
ElinVS
ElinVS
Barn på 2 år och 7 månader

Ja jag måste verkligen ta och tänka vad det är jag vill.. Men det hade känts så skönt och bara kunna hå ut någonstans själv och bara vara själv, och jobb är min chans att komma ut lite

2014-05-04
batgirl
batgirl

Helt ärligt så vet jag inte vad jag vill, alla bara pushar och pushar och man påverkas av sin omgivning.. Eller jag gör det i alla fall. Varför ska han va hemma och ta hand om henne när min mamma eller hans mamma gör det med glädje :P lite så är hans logik, min man kan aldrig mer jobba och har en livränta livet ut pga av en händelse för några år sen. Det har gjort också lite att han klarar inte av saker och ting som han har gjort innan. Tålamod och tid som läggs ner på ett barn klarar jan inte av i 8 timmar. Han hjälper så klart åt och tar hand om henne när jag städar, tvättar lagar mat mm.. Men 8 timmar nej... Jag kan inte vara arg på han, eller bråka om varför han inte är hemma med dottern, för jag visste om händelsen när vi träffades och vad den innebar.. Vi klarar oss ganska bra med de båda inkomsterna vi har, vi vill ha ett till barn, och varför alla pushar (svägerskan, svärmor och min mamma samt vänner) är för att just nu får jag lägsta föräldrar penningen, deras logik är att, börja jobba nu, och jobba i 8 mån sen kan du bli gravid och då får du en bättre föräldrar penning.

2014-05-04
batgirl
batgirl

Jag började jobba när min son var 7 månader. Tyckte det var väldigt skönt att få komma ut under dagarna och få träffa lite folk och byta miljö. Jag har så mycket att göra på mitt jobb så dagarna går extremt fort och tiden flyger förbi. Det har funkat superbra för oss. Min sambo är glad över att få vara hemma med sin son, han tyckte det var hans tid nu att få vårda vårt barn och komma in i samma rutiner som jag haft med min son... :)

2014-05-04
1katarina1
1katarina1

det måste ju naturligtvis fungera rent praktiskt ni ska ju inte hamna i skulder bara för du vill gå hemma längre MEN i öbrigt tycker jag att detta är ett beslut som du och din man ska ta tillsammans utan någon som helst inblandning av utomstående! De har inte att göra med om du väljer att jobba eller gå hemma. Däremot är det ju skönt att veta att de finns där som ett alternstiv om du väljer att jobba.
det finns ju även endel jobb som inte innebär 7-16 varje vardag utan fördelas på timmar över hela dygnet vilket kan göra att du inte behöver vara utam henne så länge trots allt. å det räcker kanske med 50% arbete tex..
finns ju många alternativ som kanske gör att ni ändå får till det så som ni vill!
lycka till!

2014-05-04
osisen
osisen
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...