App icon

LiberoKlubben

Libero Sverige

Installera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

 

Hjääälp? Vad har jag rätt till att göra!?

Hej alla her inne...jag hoppas ni kan hjäpa mig. Jag fick en faktura från energibolaget igår, som jag ska betala sist på månaden,...på fakturan står der att jag kan kolla på energiforsäkringen på nästa sida, jag visste inte helt vad det var, så jag ringta de och frågade vad energiforsäkninegn är och om det är något som koster ekstra...men det gör det så inte, alla som har tecknad avtal hos energibolaget får gratis energiforsikning, jag sa till damen att det spiller ingen roll eftersom ett annat energibolag vill ta över for mitt enegeri imorgon...den 16. augusti...så sa hon till mig att jag inte har uppsagt avtalet hos de, jag sa till henne att jag inte visste att der er en biningstid på 3 månedar hos de, och att det nya bolag som heter EON vill automatisk ta över mitt energi hemma och att de komma att kontakta energibolaget om att jag har tecknad avtal med eon...och eon sa till mig att jag inte behöver göra något...de vill ta hand om allt, och att de bara vill ha anlägningsnummer på min lägenhet men de har inte tagit kontakt med de...men men men....nu for att jag har en bindningstid på 3 månedar hos energiblogaet får jag en strafavigift på 1000 kr. som jag måste betala...för jag inte har uppsagt i rätt tid, och for att jag kan slippa betala for den strafavgift ska jag kontakta eon og säger att de först ska ta över den 1 december....men det är också försent, der är 2 veckors ångerrätt, och der är gått mer end 2 veckor...men jag känner att jag inte har fått rätt information med eon, eftersom de sa till mig att de vill göra det hela för mig och att jag inte ska ringa och kontakta energibolaget och att de komma att göra det hela! Det er jo inte mitt fel! Vad ska jag göra nu..jag kan inte uppsaga avtalet hos eon, för der är en bindingstid på ett år i avtalet! Och energibolaget vill skicka mig en strafavgift på 1000 kr., men om jag hade visst att jag skulla ringa och uppsaga avtalet med de gamla hade jag gjord det, men eon har sagt att de ville kontakta energibolaget och att jag inte skulla ringa de eller göra något! Jag är jedte arg och vet inte vad jag ska göra :( :( Vad tycker ni...? Har energibolaget rätt att göra så..? eller er det eon's fel, eftersom de sa till mig att de villa kontakta engergibolaget,,,,eller är det mitt fel? Men som sagt visste jag inte att jag skulla ringa och uppsäga avtalet hos energibolaget, för jag visste inte att der var en bindningstid...för eon hade sagt till mig att jag inte skulla kontakta energibolaget.! och så nu får jag en strafavgift från energiblogat på 1000 kr. Ska jag göra ett klagomål på Eon eller vad ska jag göra....vad är min rätt..? Hjälp tack. :( MVH mimo6

2013-08-15
mimo6
mimo6

Sen i fortsättningen vill jag tipsa om elskling punkt se 

där kan man själv byta bolag och det funkar jättebra och allt står hur man ska göra, det mesta sköter elskling åt en. Men det står också att tänk att de flesta bolag har uppsägningstid och att du själv måste säga upp ditt elavtal. Det är verkligen kanon och man ser vilket som är det billigaste just då som man behöver byta.

2013-08-16
osisen
osisen

De lovar ALLTID saker de inte kan hålla, tex har itne de mandat att säga upp dina abonnemang (oavsett om det är telefon, el, tidningar etc) så det är ju bara bluff.

Man har alltid en uppsägningstid på abonnemang, det vanligaste är 3 månader.

Kontakta EON, för de har begått kontrakts/avtalsbrott, de har ju inte fullföljt sin del i det hela (dvs säga upp det tidigare avtalet.

Jag skulle också kontakta Konsumentombudsmannen, de kan hjälpa dig.

2013-08-16
Yrwen
Yrwen

om de var de nya elbolaget som kontakta dig och ville att du skulle byta så måste man alltid tänka på att de är en försäljare! de säger allt de positiva först och ibland tyvärr lovar de saker de ej kan hålla. vad jag vet så kan och får ej försäljare avsluta någonting i ditt namn så man ska aldrig lita på att de gör de, och tyvärr så är de ditt ansvar att se till att de blir avslutat även om de lovat. du kan alltid ringa eon och förklara vad du blivit lovad osv och säga att du känner dig lurad så kanske de kan häva avtalet.

2013-08-15
Johanna92sthlm
Johanna92sthlm
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...