Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

Yoga

Yoga
Av Ambika Ravn och Helle Ella, barnmorskor och yogalärare. Red. Mia Westlund

Yoga och graviditet passar fint ihop. Både graviditet, förlossning och yoga är introverta /inåtvända/ processer, som binder samman kropp och psyke.
Med hjälp av yoga får du möjlighet att fokusera, få lugn och ro, styrka och närvaro, när du skall bli mamma.
Yoga består av fysiska övningar, djup avspänning och andningsträning. Allt utförs på ett sätt och i ett tempo där du kan uppleva vad som sker i din kropp och i ditt sinne. På så sätt märker du  också hur väl din kropp och du fungerar tillsammans i övningarna.

När du tränar yoga:
- Så slipper du dagens tankar och bekymmer, och det ges plats till nya  tankar,  känslor och fysiska förändringar
- Du utvecklar kontakten med din kropp, stärker den och förebygger fysiska besvär
- Du får konkreta redskap som du kan använda under förlossningen.
- Du stärker din förmåga att vara närvarande helt och fullt och att uppleva det som händer omkring dig – något som har stor betydelse under förlossningen

Det är yoga i vardagen, du som gravid blir stärkt av.
I yogaklasserna möts likasinnade, man får kontakt och knyter band.
Det ger också styrka, men yogaklassen kan vara en inspiration till den dagliga övningen.
Det kan vara svårt att hitta en lugn stund för att göra sin yoga -  Lås dörren och stäng av telefonen.
Har du barn i en viss ålder, kanske det bästa är om de får vara med.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...