Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

Motion under graviditeten

Motion under graviditeten

En graviditet är en stor omställning och medför en ökad belastning för din kropp. Du kan känna dig tung och öm i kroppen. Vid dagens slut är krämporna mest kännbara. Rygg, bäcken och ben har belastats en hel dag och påfrestningarna gör att du känner dig stel och trött.
Det är så lätt att bara lägga sig i soffan och bli liggande där resten av kvällen. Men nästa morgon är du antagligen fortfarande trött och ryggen värker lika mycket. För mycket stillasittande eller soffliggande gör bara att dina besvär förvärras. Har du återkommande rygg- och bäckensmärtor är du kanske rädd för att gymnastisera och röra på dig.
Då är det lätt att komma in i en ond cirkel där hela kroppen till sist gör ont. Har du aldrig tränat tidigare så är det naturligtvis inte så att det är just nu när du är gravid som du skall komma i superform. Men regelbundna promenader, cykelturer, simning eller kanske gymnastik eller yoga för gravida är en skonsam men fullt tillräcklig motionsform. Kom ihåg att någonting alltid är bättre än ingenting. Här visas några exempel på bra övningar och rörelser för dig som är gravid. Prova dig fram. Skulle du få mer ont av en övning så låt bli att göra den.
 
Klicka här för att se exempel på övningar du kan göra
 
Vattengymnastik är en bra och skonsam motionsform för hela kroppen. Det finns inga mirakelkurer mot graviditetsrelaterade krämpor. Men du kommer med all sannolikhet snart märka att du mår så mycket bättre om du rör på dig regelbundet och på ett sätt som passar dig och din kropp. Övningarna som följer passar inte bara för gravida. Är du långt framskriden i din graviditet är det helt normalt att du kanske har problem med att ligga på rygg. Du kan känna dig yr, bli illamående och ha svårt att få luft. Rulla över på sidan så släpper obehaget snabbt.

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...