Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Barnets motoriska utveckling 1,5 – 4 år

I den här åldern har barn ett stort rörelsebehov. Med stort intresse utforskas omgivningen, motoriken utvecklas och koordinationen förfinas.

När barnet nu kan förflytta sig själv blir det mer självständigt. Barnet kan utforska sin värld allt mer och inlärningen är enorm.

Barnet behöver få röra sig mycket
Det är mycket bra och viktigt att barnet får möjlighet att röra sig och det klättrar,  går och springer gärna mycket under den här perioden. Viktigt är också att en vuxen är med för nu sker saker blixtsnabbt. Plötsligt har barnet klarat av att kättra upp på en stol eller fått tag på en bordsduk.

Nu kan barnet hålla i en krita, rita samt bygga med klossar. Både anpassade barnleksaker och köksredskap är roligt och behöver både bankas med och smakas på. Under en period av aktivt fysiskt utforskande kan talet avstanna i utveckling ett tag. Men det är helt i sin ordning, senare tar det fart igen.

Pincettgreppet allt mer viktigt
Samtidigt börjar barnet mer och mer att undersöka saker med fingrarna istället för med munnen. Pincettgreppet som innebär att barnet kan använda tummen och fingerspetsen är nu ett av barnets viktigaste redskap.

De flesta barn kan nu dricka själva ur en mugg. De kan hålla skeden i en hand och tallriken i den andra. Barnet lär sig äta själv men tycker ofta mest om att ta maten med händerna. Det är en del av utvecklingen och barnet behöver både se och känna på maten innan den stoppas i munnen.

Börjar springa och hoppa
Efter att ha tränat på att resa sig, gå, hoppa och klättra börjar barnet bli mer stadigt och börjar kunna springa, stå på tå, sparka på en boll, klättra upp på möbler och ta sig ner utan hjälp och gå upp och ner i trappor. Allting bör ske under översikt av en vuxen vilket ibland kan kännas frustrerande, då ett barn kan öva på att gå i samma trappa nästan hur länge som helst.

Barn i 2-årsåldern rör sig oftast massor och utvecklas mycket. Många börjar också lära sig att köra sparkbil och cykla på trehjuling. De fysiska aktiviteterna är stimulerande för hjärnans utveckling likaväl som för motoriken.

Repeterar och lär
Att repetera är nu det viktigaste sättet för barnet att lära sig nya saker. Det tycker till exempel att det är roligt att hoppa från en låg höjd eller kasta en boll om och om igen. När barnet är ungefär 3-4 år kan det börja använda barnsax samt rita cirklar. Många kan också måla med lite tjockare penslar.

Barnet kan nu springa och hoppa med lätthet och rör sig gärna längre än tidigare. Många kan klä på sig, gå baklänges en liten bit, hålla balansen en stund på ett ben, hoppa jämfota och cykla på en trehjuling. Många barn tycker om att sparka boll men har desto svårare att fånga den med händerna. Det kommer senare.

4-åringen kan klippa och rita
Finmotoriken har utvecklats så nu kan barnet röra fingrarna oberoende av varandra. Barnet kan också ofta äta själv med både gaffel och sked. En del barn kan nu hålla pennan eller kritan med tummen och pekfingret när de ritar medan andra fortfarande håller pennan med hela handen. En del barn lär sig nu att känna igen sitt namn när de ser det skrivet. Många barn kan använda sax och kan mer eller mindre klippa efter linjer.

Läs mer 
Så utvecklas sinnena och barnets hjärna
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...