_i2a3234_desktop

Barns utveckling 1,5 – 3 år - Libero

Nu går det undan för de flesta! I den här åldern är många barn ofta superaktiva och har ett stort rörelsebehov. Det är bra - för det är nämligen mycket i omgivningen ska utforskas och upplevas. Och klättras på.

Många barn förflyttar sig snabbt i den här åldern – det kanske du redan har märkt? Som förälder kan man bli helt slut efter att ha lyft ned sin 1,5-åring från samma stol för tjugonde gången. Det kan vara svettigt men det här med att lära känna sin kropp, sina rörelser och sin omgivning är viktigt för att barnets hjärna och motorik ska utvecklas. Ju äldre barnet blir desto större blir även den egna viljan…

Finmotoriken

De flesta barn som är runt 1,5 år kan dricka själva ur en mugg och hålla skeden i en hand. Barnet lär sig äta själv men tycker ofta mest om att ta maten med händerna. Det är en del av utvecklingen och barnet behöver både se och känna på maten innan den stoppas i munnen. Här gäller det alltså att ha lite is i magen som förälder och inte ingripa så fort det blir lite för kladdigt - även om du vet att det kan bli ett extra varv till tvättstugan eftersom en del av maten fortfarande kan missa målet. Hos många barn börjar man nu också kunna se om de föredrar att använda höger- eller vänster hand. En 1,5-åring kan ofta rita klotter med kritor och bygga torn med några få klossar.

En 3-åring brukar ha sån koll på sina händer att de kan använda barnsax och rita cirklar. Många kan också måla med lite tjockare penslar och tornen byggs på med lite fler klossar. En treåring brukar faktiskt kunna klä på sig själv om man bara har lite tålamod och inte är allt för petig med att knappar och rätsidor ska hamna rätt.

Börjar klättra, springa och hoppa

Efter att ha tränat på att resa sig och gå börjar barn naturligt att intressera sig för att klättra upp på möbler och gången brukar snart övergå i spring, men exakt när det här sker är olika från barn till barn - inte alla har bråttom och försiktigare barn kan tycka att det känns bättre att inte klättra för högt upp. Du kanske redan har märkt att ditt barn har ett enormt rörelsebehov just nu – det är viktigt att låta hen röra på sig mycket. Men såklart behöver du också hålla dig lite på tårna eftersom saker också kan hända blixtsnabbt. Bara du vänt ryggen till så kan barnet ha klarat av att kättra upp på en stol eller fått tag på en bordsduk. Så ett tips är att se över möblemanget hemma och se om något bör plockas bort ett tag eller skruvas fast för att slippa onödiga olyckor.

Att börja gå i trappor är för de flesta små rackare superspännande, och en motorisk utmaning i början. Därför är det bra att öva där det inte är allt för brant och att det finns någonstans för barnet att hålla sig i. Många börjar lära sig att köra sparkbil och cykla på trehjuling när de är i 2-årsåldern. När barnet är runt 2,5 år ungefär så brukar även den bredbenta cowboystilen att försvinna och barnet antar en något mer upprätt gångstil. Vid 3-års ålder brukar många barn finslipat sin trappförmåga och kunna gå i trappor utan att hålla sig i – om trappan inte är för brant vill säga.

Repeterar och lär

Att repetera är det absolut viktigaste sättet för oss människor att lära oss nya saker, så även om du tycker att det börjar bli lite tjatigt att titta på när ditt barn kliver upp och hoppar ned från den där pallen – hundra gånger i rad – så är det både roligt och viktigt för barnet. Genom att undersöka och testa olika saker kommer barnet också lära sig att lösa problem, exempelvis hur saker passar i lådor eller hur olika material känns.

Härmas och leker låtsaslekar

Mellan 1,5 år och 3 år utvecklas barnets språk ofta i en rasande takt och barnet går ifrån att endast kunna säga några ord till att kunna prata mer eller mindre flytande och förstå det mesta som ni pratar om - även om det ibland kan kännas som att det du sa om att det var dags gå och lägga sig inte alls gick in. Även tankeförmågan och fantasin utvecklas i samma takt och barnet börjar få olika funderingar och idéer på ett annat sätt än tidigare. Runt 2-årsåldern brukar barn börja leka låtsaslekar, exempelvis att en kloss är en bil eller bjuda in på kafferep. Att som förälder vara med - eller ännu bättre om ett syskon vill - i låtsasleken brukar kunna göra den ännu mer innehållsrik och givande för barnet, eftersom fantasin ibland fortfarande kan sätta gränser för en tvååring. Nu härmar barnet också det som människor runtomkring gör, det kan vara hemma eller från något som hen sett i förskolan. Vill man etablera nya vanor hemma så kan det vara bra tajming att göra så nu och låta barnet ta efter dig – eftersom en bestämd 3-åring inte är lika lätt att få med på noterna. En sak man kan ha med sig är att barn sällan gör som vi säger - utan som vi gör, vilket är sant ganska långt upp i åren.

Som tvååring börjar det bli enklare att förstå att vissa saker kan vara fel att göra och betydelsen av ordet nej. Impulsen att stå emot är däremot ofta för stor. Dessutom så kan det vara ett sätt för barnet att busa eller få kontakt med oss vuxna eftersom de märker att det ofta ger reaktioner om man gör tvärtemot vad vi säger. En annan sak som händer i och med att barnet utvecklas kognitivt är att det få mer egen vilja och vill vara mer självständig. Ju mer förmågor barnet har desto större kommer du märka suget efter att testa och öva dem. Att se sitt barn växa fram som person är för många en alldeles underbar bit av föräldraskapet.

Faktagranskad av Maria Frid, Barnläkare

Dela artikel