Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Vegetarisk kost under graviditet

Gravida vegetarianer bör vara särskilt noggranna med att få i sig tillräckligt med järn och D-vitamin, men också rätt sorts fetter.

Laktovegetarisk mat, som innehåller mejeriprodukter, brukar fungera utmärkt även under graviditeten. Du som är vegan kan däremot behöva lite extra hjälp och tips från dietist för att se till att kosten innehåller den näring ditt växande barn behöver för sin utveckling.

Protein för gravida vegetarianer
Du som äter vissa livsmedel från djurriket kan relativt lätt få i dig tillräckligt med protein från mjölk, ost och ägg. Är du gravid och vegan är det mer av en utmaning. Satsa på sojabönor, linser och andra baljväxter, sojamjölk, tofu och nötter.
Ditt lilla barn behöver flera olika typer av protein, så ät lite av varje från dessa grupper av mat.

Järn finns i annat än kött
För dig som inte äter kött är fullkornsprodukter, baljväxter, gröna bladgrönsaker och torkad frukt bra järnkällor. Men det kan ändå vara svårt att få i sig tillräckliga mängder.
Läs mer här om hur du undviker järnbrist under graviditeten.

Kalcium, D-vitamin och folsyra
Precis som alla andra gravida bör du vara noga med att få i dig de här viktiga näringsämnena. Läs här om vilka livsmedel som innehåller kalcium, D-vitamin och folsyra.
Det är viktigt att välja margarin och mjölk som berikats med D-vitamin.

Ifall du inte äter mejeriprodukter är det lämpligt att ta kalciumtillskott. Veganer kan behöva hjälp från dietist för att planera en kost som ger tillräckligt med vitamin B 12 och D-vitamin.
Oavsett om du är vegetarian eller ej kan det vara bra att ta en multivitamintablett om dagen. Om du väljer en sort som är avsedd för gravida får du den rekommenderade dagliga dosen av folsyra och D-vitamin i tabletten.

Fibrer för magen
Förstoppad eller trög i magen? Den brukar fungera bättre om du äter fibrer, dricker ordentligt och rör på sig. Alla typer av baljväxter, såsom ärtor, bönor och linser, ger både fibrer och viktiga näringsämnen. Likaså kålväxter, prova till exempel riven vitkål i både kall och varm mat. Grovt bröd, müsli, flingor och gröt är också utmärkt mat under graviditeten. Och frukt ger förstås både vitaminer och fibrer.

Välj rätt fett
Under graviditeten är det fleromättade fettet extra viktigt. Både rapsolja och olivolja är oljor som innehåller en bra balans mellan olika fettsorter. Använd gärna dem, eller ett flytande margarin som är baserat på sådana oljor, i din matlagning.

För vegetarianer som inte äter fisk är det extra viktigt att se till att få i sig tillräckligt med omega-3 från till exempel rapsolja. Kroppen kan till viss del omvandla de här fettsyrorna till den sorts nyttiga fettsyror som finns i fet fisk, och som är nödvändiga för fostrets utveckling.

Men även du som i vanliga fall inte äter fisk kan fundera på att göra det under graviditeten för att täcka behovet av den viktiga fettsyran DHA. Annars kan du behöva ett särskilt tillskott med DHA under några månader.
Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...