Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
Läs mer här.

close

Svag blåsa efter förlossning

Kissar du några droppar när du anstränger dig eller nyser? Då är det dags att göra bäckenbottenövningar! Din bäckenbotten har varit extra belastad under graviditeten.

Bäckenbottenmuskulaturen styr urinrör, ändtarm och slida och behöver vara i balans så att du inte råkar ut för okontrollerat läckage av urin, avföring eller luft.

Efter förlossningen är musklerna i bäckenbotten svullna och de har tänjts ut mycket medan du har burit på barnet. Även om du inte har genomgått en vaginal förlossning har din bäckenbotten ändå utsatts för ganska hög belastning, så glöm inte att du också behöver stärka din bäckenbotten.

Problemen med svag blåsa eller inkontinens efter en förlossning försvinner som regel när svullnaden har lagt sig, men musklerna måste tränas för att återfå sin tidigare styrka. Om du tränar bäckenbottenmuskulaturen hjälper det din kropp att återhämta sig. Det ökar blodgenomströmningen också vilket hjälper till att läka eventuella bristningar. Samtidigt hjälper det till att förebygga eventuella problem med inkontinens i framtiden.

Gör knipövningar
Bäckenbottenövningar är bra för alla. Det kräver träning och är bra att göra varje dag vid några tillfällen som är lätta att komma ihåg. Det är också bra att knipa varje gång du belastar bäckenbotten, till exempel när du lyfter ditt barn, hostar, tränar, hoppar eller reser dig upp. Det betyder att du kan knipa många gånger på en dag.

Försök att göra tre set med 10 knipövningar och försök att håll varje knip i 5-10 sekunder. Ta en längre paus mellan varje set så du får tid för återhämtning. Gör det till en vana att knipa vid särskilda tillfällen.

Läs mer här för fler övningar och tips.
Läs gärna artikeln om kvinnans kropp efter förlossningen eller om att komma igång med träning efter förlossningen.

Ett fel har uppstått, försök igen senare.
Laddar...